Jong geleerd is oud gedaan – Dag 353

“Je kan niet vroeg genoeg met ondernemen beginnen”, dat dacht de school van mijn kinderen ook dus bedachten ze het project “Jij de baas”. Mijn jongste zoon ging met twee vrienden aan de slag om een “bedrijfje” op te zetten en geld te verdienen voor een goed doel. Het doel werd Kika – het kinderkankerfonds. De een bedacht dat er een veiling gehouden kon worden, de volgende vond een diner een goed idee en de derde had een groot huis in de aanbieding. Kortom het werd een benefietdiner met een veiling, aan huis.

Kika diner 18-1-2015 215De vader van een van de vrienden is chefkok dus dat diner kon gerealiseerd worden. Ook ik moest aan de bak. “Mam, jij bent ingedeeld om pompoensoep te maken” was de opmerking een paar weken geleden. “Oké, maar voor hoeveel mensen dan?” Dat wisten ze nog niet. Maar uiteindelijk zouden het er dertig worden. Maar iets veelbelovends krijgt belangstelling dus groeide het aantal naar veertig mensen. Nu maak ik wel eens pompoensoep voor grotere groepen, maar verder dan twintig was ik nooit gekomen. Dat past precies in mijn twee soeppannen.

Er kwam een draaiboek en de taken werden verdeeld. Er moesten uitnodigingen gemaakt, mensen uitgenodigd, te veilen spullen georganiseerd, catering geregeld en de drank ingekocht. Liefst zoveel mogelijk gesponsord. Als veilingmeester werd de volkszanger Frans Duijts gevraagd, tenslotte werkt een van de vaders voor hem, dus dat was nog relatief de makkelijkste opdracht.

Voor mij was het ook een uitdaging want in hetzelfde weekend had ik twee dagen achter elkaar een congres. En hoe krijg je zo’n negen liter soep in huis-tuin-en-keuken-pannen? En meenemen in eigen pannen ging ook niet, want ik kook op inductie en ter plaatse werd op gas gekookt. Maar mijn man vond uitkomst in een levensgrote ouderwetse oranje pan (zie foto) die onder het stof in de kelder stond. Na een grote wasbeurt prima te gebruiken.

Kika diner 18-1-2015 137Gisteravond was de happening. Ik kan wel zeggen met groot succes. Totaal waren er in totaal 42 mensen. De veiling liep als een trein, mede dankzij Frans, een paar sponsoren verdubbelden zelfs hun inzet toen bleek dat een aantal veilingitems erg gewild waren. Ik kreeg complimenten over mijn verrukkelijke pompoensoep met de aanbeveling om dat kant-en-klaar aan de man te brengen. Wie weet. En het resultaat mag er zijn € 3.300,- hebben de mannen opgehaald voor het goede doel.

Sfeerimpressie:

 

Geef een reactie

