Boodschap voor de wereld – Dag 350

Vorige week woensdag stond de wereld ineens op zijn kop door de aanslagen in Parijs op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo en een Joodse supermarkt. Ik verwonder mij altijd weer hoe iemand uit naam van een geloof tot geweld kan overgaan. Het geloof dat ik van huis uit heb meegekregen en de religies die ik ken gaan alleen over liefde, heb u naasten lief, gij zult niet doden. Dus ik begrijp helemaal niets van geweld uit naam van een God. Zo is dat nooit bedoeld.

LiefdesboomIk bekijk het hele leven vanuit het perspectief dat alles met alles samenhangt. Als ik jou iets aandoe doe ik het indirect mijzelf aan. Alles is een. Wij zijn een. Wij zijn een met alle mensen, de dieren, de aarde en alles wat energie is in de kosmos. Als je vanuit dat perspectief naar de wereld kijkt zijn de acties van geweld niet te bevatten.

Gisteren had ik een pittige discussie met een aantal mensen waar ik mee samenwerk. Ik hou erg van openheid, transparantie en zeggen waar het op staat. Ook durf ik mij kwetsbaar op te stellen, want ik werk met integere mensen en ga er vanuit dat ik niets te verliezen heb. Toch had het gevoel dat iemand mijn openheid en mijn kwetsbare opstelling tegen mij gebruikt. Dat sluimerde al een tijdje, dus was het tijd voor actie. Het ging er heftig aan toe.

Op zeker moment kwamen we tot de conclusie dat als wij als tolerante, elkaar waarderende mensen al over woorden konden struikelen dat de uitbarsting van geweld bij teleurgestelde, vooral jonge mannen, niet verwonderlijk is. Dat besef deed ons weer met de beide benen op de grond belanden. Niet dat de ophef verdwenen is maar het begin van de oplossing is weer zichtbaar. Daarom was ik van daag heel blij met de petitie die voorbij kwam en die ik jullie niet wil onthouden.

People's Climate March

Vandaag heb ik de volgende belofte ondertekend:
Toon vriendelijkheid en respect: We zullen zoveel mogelijk vriendelijkheid en respect tonen voor onszelf en voor anderen. Dit is altijd mogelijk, omdat iedereen die we ontmoeten een strijd voert waar we misschien wel niks van afweten.
Streef naar wijsheid: We zullen proberen wijze beslissingen te maken, we zullen goed naar onszelf en naar anderen luisteren, en we zullen onze hersenen, ons hart en onze intuïtie op een juiste, harmonieuze wijze balanceren.
Beoefen dankbaarheid: We zullen regelmatig overwegen waar we dankbaar voor zijn, omdat dat leidt tot perspectief, het doen verdwijnen van negativiteit en het zal ons helpen realiseren wat er werkelijk toe doet.

Teken je mee? Drie principes voor 2015.

 

Geef een reactie

