Jammer van de spruitjes – Dag 349

Spruitjes1Nu de berichten binnenkwamen dat de lente zich al aandient begint het gelijk weer te kriebelen. Ik ben al weer een lijstje aan het maken wat ik echt dit jaar wil gaan kweken. Bovenaan staan de spruiten. Want de mislukte spruitenoogst van het afgelopen jaar zit mij nog steeds dwars. Nieuwe ronde nieuwe kansen, laat het seizoen maar beginnen. Ik ben er klaar voor.

Wij zijn dol op spruiten en onze kinderen ook. Ondanks de mislukte oogst roept de spruitjeslucht geen negatieve associaties op. In onze cultuur is namelijk “spruitjeslucht” niet zo positief. Encyclo.nl verwoord het als volgt:

De spruitjeslucht zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [‘sprœytjəslʏxt] vieze geur van te lang gekookte spruitjes, vooral als symbool van kleinburgerlijke bekrompenheid Voorbeeld: `de spruitjeslucht van de christelijke jaren vijftig`.

Deze lucht herken ik maar al te goed. Volgens mij hoefde je daar niet kleinburgerlijk bekrompen of heel christelijk voor te zijn. Mijn moeder kookte de spruiten ook zacht en als je pech had tot moes, maar haar beschouw ik, hoewel christelijk, toch wel vooruitstrevend. Wij aten altijd de nieuwste gerechten uit de Margriet en de Libelle en mijn moeder was altijd wel in voor iets nieuws. Van een aantal van mijn familieleden kan ik dat niet zeggen, helaas. Gelukkig hebben spruitjes in ons gezin geen negatieve klank. In tegendeel.

Spruitjes2Zoals ook al in eerdere blogjes opgemerkt is de spruitenoogst van dit jaar mislukt net als alle andere kolen overigens. De slakken zijn er blijkbaar ook gek op. Maar ik denk niet alleen de slakken de schuld krijgen, de omstandigheden van het kweekbed waren ook niet gunstig, te nat en te veel wind. Door de groeiwijze kijkt het kweken van spruiten nogal nauw. Door de lange staken is teveel wind funest. Maar ik geef het niet op, dit jaar wil ik toch echt weer spruitjes kweken en veel ook.

Afijn onze huidige spruitjes komen gewoon uit de winkel. Het is even niets anders. Maar wij koken de spruiten liefst beetgaar, niet te lang dus. Heel lekker is om wat gehakte walnoten over de spruiten te strooien, dat maakt het helemaal af. En spruiten worden bij ons nooit weggegooid, als er wat over is gaan ze de volgende dag in een wokschotel of in een omelet. Altijd goed.

 

Geef een reactie

