De invloed van dieetgoeroes – Dag 345

Deze week hoorde ik Sonja Bakker weer op de radio, ik weet niet eens meer waar het over ging, waarschijnlijk prees zij haar nieuwe boek aan. Geen betere timing dan de eerste weken van een nieuw jaar om het over diëten te hebben, dat weet haar marketingafdeling natuurlijk ook heel goed. Ik had al een tijd niets van haar gehoord en dacht gelijk: “Hé daar is ze weer”. Maar echt geïnteresseerd ben ik niet vandaar dat ik niet meer weet waar het spotje over ging. Ik doe namelijk nooit aan diëten. Wel vast ik twee keer per jaar, niet om af te vallen zoals bij diëten gebruikelijk is, maar om mijn lichaam te ontslakken.

DieetHet spotje van Bakker zou weggezakt zijn als ik niet het opmerkelijke berichtje in de krant las over de goede eigenschappen van volkorenbrood. De afgelopen twee jaar is het boek “De Voedsel zandloper” van de Belgische arts Kris Verburgh een regelrechte bestseller (zie mijn blogje dag 213). Daarin propagandeert hij dat een koolhydraatarm dieet gezonder is. Vooral granen zijn in zijn visie uit den boze. Dit idee ontleent hij aan het feit dat de mens in het verre verleden als jager – verzamelaar ook geen brood, rijst en pasta at. Ons lichaam is er niet op gebouwd. Dat de invloed van dieetgoeroes groot is blijkt uit de verkoopcijfers van brood, die zijn de afgelopen twee jaar gedaald.

Nu echter beweren Amerikaanse wetenschappers van Harvard dat het nuttigen van volkorenbrood gunstig is voor het hart. Juist het eten van 1 volkorenboterham per dag meer tegen minder rood vlees zou de kans om spoedig te sterven aan hart- en vaatziekten met 5% verlagen. Nou ligt de nuance vooral bij het eten van volkorenbrood ten opzichte van wit brood. Mensen die meer volkorenbrood eten dan wit brood bewegen ook meer is de conclusie van het onderzoek. Dus vraag ik mij af hoe serieus we dit onderzoek nu moeten nemen.

Dieet1In de jaren ’80 was het Atkins-dieet uitermate populair. Hierin werd ook aanbevolen om zo min mogelijk koolhydraten te eten, waarbij het vooral ging om brood, rijst, pasta en aardappelen. Ik kan mij herinneren dat ik daardoor zelf minder aardappelen ben gaan eten. En Michel Montignac was populair in de jaren ’90 waarbij hij vooral de nadruk legde op de combinatie van voedingsmiddelen. Brood eten was prima maar wel zonder boter. Dat heb ik toen afgeleerd. En het puur Hollandse broodje kaas was bij hem verboden.

Door de jaren heen ben ik net als iedereen beïnvloed door de dieetgoeroes, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar ik heb toch mijn eigen eetpatroon ontwikkeld. Onlangs kwam ik bij het opruimen een broek tegen uit de jaren ’80, die paste ik nog steeds! Toch heb ik hem weggedaan want hij stond belachelijk, een heel wijd model met een hoge taille. Mijn dieetadvies is gevarieerd eten, maar niet teveel en voldoende lichaamsbeweging.

 

One thought on “De invloed van dieetgoeroes – Dag 345

  1. Pingback: Paleo lifestyle – Dag 361 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

