De angel in het vrijhandelsverdrag TTIP – Dag 344

Zo nu en dan moet ik wat aandacht besteden aan de politiek, ook op deze blog. Al meerdere blogjes heb ik geweid aan de kwalijke praktijken van genetisch gemanipuleerde zaden (GMO) en de macht die bedrijven als Monsanto uitoefenen. Door het vrijhandelsverdrag (TTIP) dat in de maak is tussen de EU en de VS kunnen dergelijke bedrijven vrij spel krijgen op de Europese markt.

TTIP TTIP is geen goed initiatief en ondermijnt onze democratische rechten. Niet alleen hebben wij burgers weinig of geen zeggenschap over de inhoud van het handelsakkoord maar vooral omdat een bedrijf een juridische procedure (ISDS) kan starten tegen ieder afzonderlijk land in de handelszone, als het bedrijf zijn investeringen in gevaar ziet komen. Dit houdt in dat de economische rechten prevaleren boven burgerrechten. Een kwalijke zaak wat we zeker moeten zien te voorkomen nu het nog kan.

Om een voorbeeld te geven: Duitsland heeft na de ramp met de kerncentrale in Fukushima democratisch besloten om het gebruik van kernenergie af te bouwen. Hierdoor heeft de energiemaatschappij Vattenval Duitsland voor het gerecht gesleept en eist 3,5 miljard euro compensatie. Meer hierover kan je lezen op mijn andere blogsite.

Er loopt een Europees Burgerinitiatief om TTIP te stoppen. Ik roep je op dat net als ik te ondertekenen. Er zijn al diverse filmpjes gemaakt over de werking van TTIP en ISDS. Vandaag vond ik weer een nieuwe die wil ik je niet onthouden.

Filmpje over TTIP:

 

Filmpje over ISDS:

 

One thought on “De angel in het vrijhandelsverdrag TTIP – Dag 344

  1. Pingback: Dutch sustainable fashion week 9-18 oktober 2015 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

