Energiedrankjes en de macht van de industrie – Dag 341

Bij ons in de supermarkt zijn geregeld energiedrankjes in de aanbieding. En dan niet een of twee met korting maar 24 blikjes op een tray met fikse korting. Ik sprak de supermarktmanager er vorige week op aan. Hij keek mij wat verbaasd aan en zei: “Goh mevrouw, u bent de eerste die daar over begint”. Op mijn beurt keek ik hem verbaasd aan: “Ben ik dan de enige moeder met hart voor haar kinderen?” was mijn antwoord. Hij kon er niets aan veranderen het zit in het assortiment dat hij geleverd krijgt.

EnergiedrankjesNu kan ik dus gewoon voortaan naar een andere supermarkt gaan, maar dat lost weinig op, want al die supermarkten verkopen dit. En ik koop het niet, maar mijn kinderen wel. Ondanks dat ze weten dat ik energiedrankjes niet fijn vind, hebben ze eigen geld en lopen ze los in de wereld rond. Maar nog belangrijker de vriendjes kopen het en de groepsdruk is te groot om er niet aan mee te doen.

Ik zou willen dat dit soort energiedrankjes onder de alcoholwet vallen. Maar in plaats van alcohol zit er cafeïne dus wat is het probleem? Ook niet fijn natuurlijk, want na het nuttigen van een paar blikjes beginnen ze daar al behoorlijk van te stuiteren. Het blijft namelijk niet bij een blikje, tenslotte moet die tray van 24 blikjes op, want ermee thuiskomen is ook geen optie. In een blikje van 250ml zit al 80mg cafeïne waarvan gezegd wordt dat dit de maximaal aanbevolen hoeveelheid betreft voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Zie hier de discrepantie.

De energiedrankjes bevatten uiteraard ook nog eens heel wat suiker. Ze heten niet voor niets energiedrankjes. Maar helaas is dat maar energie van korte duur. Uit onderzoek blijkt dat deze drankjes nadelige effecten hebben en hoofdpijn, misselijkheid, gejaagdheid en slapeloosheid kunnen veroorzaken. Naast cafeïne zitten er namelijk nog meer stoffen in die energie moet bevorderen, zoals taurine een stofwisselingsproduct waarvan de hoeveelheid bij jonge kinderen ook moet worden beperkt.

Al in 2012 pleitte de GGD voor een verbod van de verkoop van energiedrankjes in de supermarkt. Ze zijn te makkelijk verkrijgbaar, te vinden bij de frisdranken in nagenoeg iedere supermarkt en daardoor kan al snel de maximaal aanbevolen dosering worden overschreden. Minister Schippers echter vond het te ver gaan om de energiedrankjes te weren uit de supermarkt. Er moest volgens haar gewoon een waarschuwing op het blikje komen. Maar ja, weet minister Schippers dan niet dat de jeugd van tegenwoordig niet meer leest? En als ze het al lezen dat ze het gewoon negeren, omdat het gewoon lekker is. Tja wat moet je dan als bezorgde moeder die als eenling komt klagen bij de supermarktmanager?

 

Geef een reactie

