Pompoenbier – Dag 333

Met de komst van onze nieuwe koelkast moesten wij onze oude koelkast, die na 25 jaar trouwe dienst de geest had gegeven, leeghalen. Bij het uitruimen kwam ik van alles tegen. Zo vond ik nog een flesje heel speciaal bier dat mijn man een paar weken geleden kreeg van een collega. Omdat ik altijd bezig ben met pompoenen denken mensen direct aan mij of aan mijn man als ze iets tegenkomen wat met pompoen te maken heeft. We krijgen geregeld chutneys, recepten of leuke foto’s toegestuurd.

De collega van mijn man, een echte bierfanaat, was op snuffeltocht naar nieuwe bieren en kwam een flesje pompoenbier tegen en dacht natuurlijk gelijk aan ons. De collega had er nog nooit van gehoord. Wij ook niet, laat staan geproefd. Hij kon het niet laten en bracht een flesje voor ons mee. Leuk hoor dat mensen op deze manier aan ons denken.

Nu was het tijd om te gaan proeven. We zijn er eens heerlijk voor gaan zitten. Na gedane arbeid is het goed toeven bij de kachel met een speciaal drankje. Maar natuurlijk wil je ook wel weten waar pompoenbier naar smaakt. Hij is mooi goudbruin van kleur, neigt misschien een tikkeltje naar oranje, of is het de verbeelding door het kunstlicht en de vlammen van de kachel? De mooie witte schuimkraag oogt normaal. Met 6% alcohol is het een stevig biertje, maar toch fris en lichtbitter. Niets doet vermoeden dat het om pompoenbier gaat, een echte pompoensmaak hebben wij als echte pompoenkenners niet kunnen ontdekken.

Wat zit er nu eigenlijk in dat het pompoenbier wordt?
Mout: pils- en palemout
Hop: Amarillo, Cascade, Centennial en Saphir
Verder aangevuld met pompoen en pompoenkruiden en natuurlijk gist.

Conclusie: een lekker biertje, voor herhaling vatbaar, alleen weten we niet waar we het kunnen kopen. Het bevestigt tevens de veelzijdigheid van de pompoen. Wat kan je er eigenlijk niet mee maken?

Geef een reactie

