De koe hoort in de wei – Dag 326

Ik kom uit een boerenfamilie. Mijn beide grootvaders hadden melkkoeien evenals een aantal van mijn ooms en tot op de dag van vandaag een aantal van mijn neven en nichten. Een koe hoort in de wei, ik weet niet beter. Toch is dat helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Zelfs in ultramoderne loopstallen komen koeien niet meer buiten. Maar boeren komen daarop terug en dus zie je tegenwoordig toch wel weer meer koeien in de wei staan. Zoals het hoort.

Foto: Freek Mayenburg

Foto: Freek Mayenburg

Ondanks dat een koe een behoorlijk vervuilend dier is brengt zij wel een hoop lekkers voort in de vorm van zuivelproducten. Hoewel ik nagenoeg geen melk drink eten we heel wat kaas, boter, room, yoghurt, ijs en natuurlijk de niet te versmaden kwark. Hoe kan je beter je dag beginnen dan met een overheerlijke bak kwark met noten, gedroogde vruchten en zemelen. En helemaal zonder melk kunnen we niet want onze kefir wordt gemaakt van melk.

Laatst zei een van mijn jongens: “Mam, je mag toch helemaal geen melk.” Hij had het natuurlijk over het feit dat ik vegetarisch ben. Dus moest ik hem duidelijk maken dat ik alles MAG eten, maar dat ik gewoon niet alles WIL eten. Daarnaast noemde ik even op wat er allemaal van melk gemaakt wordt zoals kaas, boter en kwark, dat had hij bij zijn opmerking even over het hoofd gezien. Zelfs een lekker stuk taart is bereid met zuivel.

Veganistisch (dat wil zeggen totaal geen dierlijke producten nuttigen) zal ik nooit worden, dat is mij te rigide, dan kan je bijna niets meer eten en drinken en moet je voortdurend opletten op wat je in je mond stopt en dat wil ik niet. Ook wil ik het andere mensen niet moeilijk maken. En een mens is nu eenmaal in de overlevering groot geworden op dierlijke producten. Jezelf daar geheel van onthouden kan niet goed zijn voor je lichaam. Tenslotte hebben wij bepaalde vetten, mineralen en vitaminen nodig om gezond te blijven.

Dat het melken van een koe een onnatuurlijke proces is realiseer ik mij terdege, maar op zich hoeft een koe daar niet onder te lijden, zeker niet als zij lekker de hele dag kan gaan en staan waar ze wil. Toch maak ik mij ook zorgen om de nieuwe regelgeving rondom de productie van melk. Het melkquotum gaat verdwijnen, daardoor is de kans aanwezig dat er megastallen met een monocultuur ontstaat en dat de koeien dan echt uit de wei verdwijnen en dat wil ik zeker niet. Milieudefensie voert momenteel actie voor het behoud van de koeien in de wei en dat wil ik van harte ondersteunen.

Ik ben lid van Milieudefensie. Jij ook?

 

Geef een reactie

