Afval scheiden gaat goed – Dag 323

Deze week kregen we de nieuwe afvalkalender weer in de bus voor het volgende jaar waarop we kunnen zien wanneer welk afval wordt opgehaald. De regionale afvalverwerker Avri is goed bezig als ik dat zo van een afstand kan zien. Plastic wordt ingezameld via de Plastic Heroes, papier via de blauwe container, groen afval gaat in de groene bak en de rest gaat in de grijze container. Ook schoenen en kleding kan worden meegegeven en glas brengen wij naar de glascontainer in het dorp. Alles wordt zoveel mogelijk gerecycled en/of hergebruikt, daar doe ik graag aan mee.

Afval containersWij hebben al jaren geleden een kleine groene en grijze ton aangevraagd omdat wij al redelijk weinig afval produceren. Groen afval hebben wij nagenoeg niet, hooguit wat ik niet op de composthoop wil hebben, zoals gekookt voedsel en onkruid met zaden. De rest verdwijnt op de composthoop. Dit jaar is door de Avri het systeem ingevoerd dat de vervuiler betaald. Dat wil zeggen dat onze grijze ton voor restafval een chip heeft gekregen zodat wij betalen voor iedere keer dat hij wordt geleegd.

Wij letten toch al behoorlijk op wat wij aan afval produceren, maar het kan altijd beter en dat weet je pas als je gaat meten. Tot vorig jaar stond hij gewoon om de week aan de weg, vol of niet vol. Maar nu moet er voor betaald worden dus zetten wij hem aan de weg alleen als hij vol is. Als jij mij aan het begin van het jaar had gevraagd hoe vaak onze grijze container dan aan de weg moet had ik gezegd één keer per maand. Maar dat blijkt dus minder te zijn, wij hebben hem 9 keer aangeboden.

Bij de nieuwe afvalkalender zaten ook de resultaten van het afgelopen jaar van de regio. Daar kan ik mij mooi aan spiegelen. Het restafval is met 38% verminderd. Vorig jaar is gemiddeld 12 keer de grijze container aangeboden. Daar zit ik dus al met 25% onder! Yes. De uitdaging voor het volgende jaar is dus om het aantal aan te leveren grijze tonnen nog verder te verminderen. Daar ga ik voor!

Geef een reactie

