Jongeren en pubers eten ongezond – Dag 322

Vandaag kwam ik een artikel tegen met de bovenstaande titel. Ik dacht dat ik de enige was en dat alleen mijn kinderen slechte dingen eten. Want ja wanneer zie je nu andere kinderen? Als wij vriendjes over de vloer krijgen dan eten zij gewoon wat de pot schaft, zonder commentaar. Die zijn dit eten dus gewend, denk je dan. Maar dat klopt natuurlijk niet, dat weet ik ook wel. Ze durven er gewoon niet voor uit te komen. En mijn zonen weten ook wel wanneer ze vriendjes meenemen. Dat wordt goed voorgekookt in de trant van “die lust dit niet” en “die eet graag dat”.

Morgan Spurlock

Morgan Spurlock

Uit het artikel lees ik dat het niet cool is om groente en fruit te eten als puber, dat tast je imago aan. Ik begrijp heel goed dat ze liever een broodje worst eten in de schoolkantine. Maar wat ik niet begrijp is waarom ze thuis niet gewoon eten wat wij goed voor ze vinden? Die vriendjes staan toch niet over hun schouder mee te kijken, dus kan het ook niet schadelijk zijn voor hun imago?

De school van mijn kinderen werkt redelijk mee aan gezond eten, maar het kan altijd beter. Deze week werd aandacht besteed aan “Serious request” en kon er op school geluncht worden voor 6 euro voor het goede doel. Mijn jongste zoon die (nog) niet zo’n last heeft van imagoproblemen vond de lunch maar matig, vooral de prijs – prestatieverhouding was beneden peil. Het brood was niet zo lekker als thuis en verder was het niet zo bijzonder.

De tips die in het artikel staan kan ik niets mee. De film ‘Supersize Me’ waarin de documentairemaker Morgan Spurlock een maand lang alleen maar bij McDonald’s eet hebben wij gezien. Dat zijn ze al weer vergeten zodra het logo van McDonald’s in beeld komt. Dat werkt dus niet. Dat ze meer moeten bewegen gaat voor onze kinderen ook niet op, ze zitten in een speciale sportklas en zijn altijd met sport bezig. Het zijn lange dunne jongens. En voedingssupplementen toedienen daar trappen ze niet in. Dat weigerde ik overigens vroeger ook. Wij kregen vroeger een lepel levertraan, later gevolgd door handige rode pilletjes. Ik stopte die gewoon weer terug in de pot.

Bekijk hier de 7 minuten trailer van Supersize Me.

De volledig film Supersize Me is ook te bekijken via de volgende link.

 

Geef een reactie

