Melk is voor kalfjes – Dag 320

Mijn zoon is voor 95% verantwoordelijk voor de melkconsumptie in ons gezin. Hij eet ’s morgens cornflakes en dat is nog niet alles hij drinkt er ook nog eens een groot glas melk bij. Terwijl de rest van het gezin allemaal boterhammen, muesli en fruit eten en daar thee bij drinken. Wat wij ook proberen, we krijgen hem er niet vanaf. De enige melk die ik drink is via de kefir en mijn man drinkt graag cappuccino. Zo af en toe drinkt mijn andere zoon ook wel eens een glas melk maar dat staat niet in verhouding tot zijn broer.

Foto: Dravers.nl

Foto: Dravers.nl

Wij hebben al een paar keer minder melk in huis gehaald maar daar wordt het ochtendhumeur niet beter op, kan mijn man ’s avonds geen cappuccino drinken en kunnen wij de kefir niet aan de praat houden. Ook het niet in huis halen van cornflakes helpt niet. Hij koopt het dan gewoon zelf of zorgt dat hij erbij is als er inkopen gedaan worden. En het laatste wat wij willen is een rel in de supermarkt, dat weet hij ook wel.

Er wordt momenteel veel geschreven over de melkconsumptie vanwege de nieuwe melkquota regels die het komende jaar ingaan waardoor de melkveehouderij ook drastisch zal veranderen. Daarover schreef ik al in mijn blog 292. Maar de bewijzen dat melk helemaal niet zo goed voor ons is stapelen zich op. En iedere morgen vraag ik mij weer af hoe wij zijn consumptiepatroon kunnen veranderen.

“Melk is voor kalfjes en niet voor mensen”, vertel ik hem geregeld, “het verteert niet goed en is slecht voor onze darmflora”. Mijn argumenten dat zijn acne wel eens gevolg kan zijn van zijn overmatige melkconsumptie gelooft hij ook niet. Hij heeft er schijt aan. “Weer zo’n gril van jou”, zegt hij dan, “iedereen drinkt melk.” Tja dan ben je uitgepraat. Dus begin ik er maar niet meer over. Hoewel het probleem blijft bestaan.

De signalen dat de veranderingen in de melkquotaregels ook het leven van de koeien niet zullen veraangenamen baart mij ook zorgen. De koe zal steeds meer een productiemiddel worden en zodra het aantal liters beneden een bepaald peil uitkomt wordt zij afgedankt. En daar wil ik niet aan meehelpen. Hoe om te gaan met dit dilemma? We gaan maar eens wat andere soorten melk uitproberen zoals sojamelk, kijken waar dat toe leidt. Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik dat graag.

 

 

One thought on “Melk is voor kalfjes – Dag 320

  1. Pingback: De verrassende eigenschap van Sojamelk – Dag 339 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

