Eetbare achtertuin – Dag 318

Afgelopen week gaf ik een lezing over duurzaamheid en vertelde daarbij over wat ik doe om mijn omgeving te verduurzamen. Het is namelijk mijn ambitie om de wereld een beetje mooier te maken, tenslotte wil ik mijn kinderen iets goeds nalaten. Mijn belangrijkste activiteit is op dit moment het aanleggen van een permacultuur landschap. Duurzaamheid gaat over “people, planet, profit” en al die elementen zijn terug te vinden in de permacultuur. Het doel van permacultuur is mensen te voeden zonder schade toe te brengen aan de aarde. Daarin zitten alle drie de elementen van duurzaamheid.

PermacultureDe mens zorgt ervoor dat de natuur optimaal zijn gang kan gaan zodat er voedsel kan groeien. Gezonde voeding is alleen mogelijk als de grond vruchtbaar is. Daar begint het mee. Permacultuur is een ontwerpsysteem waardoor alle elementen die nodig zijn voor een de natuurlijke kringloop optimaal benut worden. En de beloning van een gezonde natuur is een rijke oogst.

Een van de vragen die ik terugkreeg was of het ook mogelijk is om permacultuur op kleine schaal toe te passen. Tenslotte heeft niet iedereen een paar hectare ter beschikking om een heel gezin van te kunnen voeden. Natuurlijk is het mogelijk om bijvoorbeeld je achtertuin tot permacultuurtuin om te vormen. Dat wil niet zeggen dat je daarmee een heel gezin kunt voeden, maar een bijdrage levert het zeker op. Hoe dat kan laat Katherine zien in de volgende leuke film waarin ze vertelt over haar eetbare achtertuin.

 

 

Geef een reactie

