Is vet eten nu goed of niet? – Dag 314

Eigenlijk weten we veel te weinig over wat gezond voedsel is. Natuurlijk hebben we van jongs af aan meegekregen dat te veel en te vet eten niet goed is, dat we niet zoveel moeten snoepen en dat voldoende groente en fruit juist weer heel gezond is. Maar weten we eigenlijk wel hoeveel vet en suiker we wel mogen eten en wat en hoeveel er in ons eten zit? Ondanks de aanduidingen op veel verpakkingen, over hoeveel calorieën en welke voedingsstoffen erin zitten, zijn we er nog niet. Calorieën kun je nog optellen, maar welke vetten zijn nu eigenlijk goed?

VettenOnze voorouders aten behoorlijk wat vet, vooral afkomstig van dieren. Vet eten past dus in ons natuurlijke voedingspatroon. Zonder vet kunnen wij ook minder makkelijk naar de WC bijvoorbeeld. Toch laten we vet als eerste staan omdat we daar dik van worden, denken we. Maar klopt dit wel? Er zijn twee categorieën vet te onderscheiden: verzadigde en onverzadigde vetten. Beide komen van nature voor dus hebben we nodig in meer of mindere mate.

De verzadigde vetten komen voor in dierlijke producten, dus vlees en zuivel, maar ook in cacaoboter, palm-, palmpit- en kokosolie. Verzadigd vet kunnen we het beste in onbewerkte vorm consumeren, dus roomboter, rauwmelkse kaas en vlees van dieren die lekker buiten hebben gelopen en niet zijn vetgemest met groeihormonen of met behandeld zijn met antibiotica. Verzadigde vetten vooral in bewerkte vorm, zoals de industrie ons dat via de supermarkt voorschotelt, zijn minder goed voor ons en voor een groot deel verantwoordelijk voor het verhogen van de cholesterol. Bij het horen van cholesterol dan gaat er gelijk een lampje branden, want ook dat hebben we geleerd, dat is namelijk slecht voor hart- en bloedvaten en kan galstenen veroorzaken.

Maar klopt het eigenlijk wel, is cholesterol de boosdoener waar we dik van worden? Niet alleen mensen met overgewicht hebben de meeste kans op een te hoog cholesterolgehalte. Ik ken mensen die er heel gezond en slank uitzien maar toch een te hoog cholesterolgehalte hebben. Zij kunnen erfelijk belast zijn of een bepaalde afwijking of ziekte hebben. De oorzaak ligt dan niet slechts bij het consumeren van verzadigde vetten. Er wordt ook nog wel onderscheid gemaakt tussen goede en slechte cholesterol respectievelijk HDL en LDL. Maar er zijn voedingsdeskundigen die beweren dat dit onzin is, cholesterol is cholesterol. Het gaat om de hoeveelheid en de combinatie met bijvoorbeeld suiker die cholesterol slecht voor de gezondheid maakt.

Vette visDe onverzadigde vetten zijn afkomstig van planten en verhogen de cholesterol niet. Maar ook vette vis is een onverzadigd vet. Deze vetten zijn weer in te delen in enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten. Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn bijvoorbeeld: olijfolie, koolzaadolie, sesamolie, raapzaadolie en noten. Voorbeelden van meervoudig verzadigde vetten zijn: zonnebloemolie, sojaolie, pindaolie, maïsolie, notenolie en vette vis, zoals zalm, tonijn, makreel, haring en sardientjes.

Een groot nadeel van de plantaardige vetten is dat het verhittingspunt veel lager ligt dan bij verzadigde vetten. De onverzadigde vetten zijn vooral geschikt voor koud gebruik. Daarom is het aan te raden om voor het bakken en het braden gewoon te kiezen voor roomboter, zoals je moeder of je oma dat vroeger al deed voordat er allerlei varianten op de markt kwamen. De enkelvoudige onverzadigde vetten zoals olijfolie zijn tot op zekere hoogte wel te verhitten. Of kies voor palm- of kokosolie als alternatief voor dierlijke vetten.

Toch is en blijft het lastig om al die verschillen te onthouden dus is het raadzaam om je daar blijvend over te informeren. Maar het allerbelangrijkste is om alles met mate te consumeren en vooral voor afwisseling te zorgen. Te veel vis eten is ook niet goed omdat onze oceanen ook steeds meer vervuild raken en schadelijke stoffen hebben weer de neiging om zich in vet op te hopen. Kweekvis lijkt daarom een oplossing, maar is het ook niet in alle gevallen, want in veel viskwekerijen wordt net als bij de bio-industrie met antibiotica en hormonen gewerkt. De beste keuze is dan vis met het Marine Stewardship Council (MSC) keurmerk.

 

 

Advertenties

One thought on “Is vet eten nu goed of niet? – Dag 314

  1. Pingback: De nieuwe Schijf van Vijf | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s