Een hyacint maakt nog geen lente – Dag 312

Vanmorgen liep ik de schuur in om wat plantenpotten op te bergen tot ze weer nodig zijn in het voorjaar. Mijn oog viel op een bakje in een rieten mandje dat in een donker hoekje verdekt stond opgesteld. Ik wist niet meer dat het daar stond en waarom juist nu mijn aandacht er naar toe getrokken werd. Aan het kaartje, dat er nog even zo vrolijk bij stond, kon ik zien dat het om hyacinten ging waarvan de groene knoppen al zichtbaar waren. Blijkbaar vorig jaar weggezet met het doel ze ergens in de tuin te zetten, maar verder dan de schuur zijn ze niet gekomen.

Hoewel er een kaartje bij de hyacinten staat met een afbeelding van de witte kleur ben ik benieuwd of hij ook wit gaat worden, dat is nog een verrassing. De hyacint (Hyacinthus) is een bolgewas van de Aspergefamilie. Heel bijzonder aan het bakje dat ik aantrof is het feit dat er naast de grote bollen kleine hyacintenbolletjes zijn ontstaan. Blijkbaar was er voldoende voeding om nieuwe bollen aan te maken.

Voor mij is de hyacint altijd de voorbode van de lente. Hij bloeit normaal als hij buiten staat van maart tot mei. Maar de winter moet nog beginnen. Voor de komst van de hyacint krijgen we normaal gesproken eerst nog de kerst met zijn kerstbomen, kerststerren en dennentakken. Pas in het nieuwe jaar koop ik vaak een bakje bloembollen voor in huis om het gevoel van voorjaar in de grauwe januari- en februarimaanden op de vrolijken. De natuur blijft verbasen en onvoorspelbaar.

 

 

Geef een reactie

