De kerst in zicht – Dag 311

Afgelopen woensdag hebben wij al een kerstboom gekocht, die staat nog even te wachten in de schuur. Volgend weekend gaan we aan de slag om het huis in kerstsfeer te brengen daar vond ik het nu nog wat vroeg voor. Maar als ik om mij heen kijk zie ik al heel wat huizen in kerstsfeer. Het lijkt wel of het steeds vroeger begint. Ik heb de indruk dat in de nabije toekomst Kerst het wel eens kan gaan winnen van de Sinterklaas. Zeker met die overtrokken discussie over de Zwarte Piet. De traditie wordt op deze manier volledig de nek om gedraaid. Jammer.

WP_002161Vanmorgen liep ik in de tuin en toen viel mijn oog op de hulststruik. Al zolang ik hier woon staat hij er al maar van de rode bessen geen spoor. Ik heb mij wel eens afgevraagd of ik er misschien een tweede naast zou moeten zetten. Tenslotte zijn niet alle planten zelfbestuivend en van sommige soorten bestaan mannelijke en vrouwelijke vruchtdragers. Maar om er een ander naast te zetten was er nooit van gekomen. Niet nodig bleek vorig jaar, want toen hadden we voor het eerst bessen aan de hulst. Dus kon ik mooie kerststukken maken met mijn eigen hulst. Eindelijk.

Zeer verheugd constateerde ik twee weken geleden dat ook dit jaar de hulst weer bessen bevat. Fijn, dacht ik gelijk, goed voor de kersstukken. Maar vanmorgen waren bijna alle bessen eraf. Wat krijgen we nu? Had ik te vroeg gejuicht? Blijkbaar. Waarschijnlijk hebben de vogels zich tegoed gedaan aan de bessen. Gelukkig waren er nog een aantal takken met bessen te bespeuren, die heb ik nu maar gauw afgeknipt en binnen gezet. Ik hoop dat ze het redden tot de kerst. De natuur is en blijft onvoorspelbaar.

Geef een reactie

