Jongeren komen op voor eerlijke voeding – Dag 310

Kijk dat mag ik graag zien: jongeren die nadenken over wat ze eten en opstaan tegen bedrijven die voeding op de markt brengen die de gezondheid kunnen ondermijnen. Ik heb wel vertrouwen in de opkomende generatie. Hoewel velen meegaan in de mainstream omdat ze erbij willen horen, zijn er toch ook jongeren die daar tegen ingaan.

Vraag aan jongeren tussen 15 en 18 jaar wat ze het liefste eten en velen zullen zeggen dat ze graag een hamburger eten bij McDonalds. Ik heb het daar nooit zo op gehad. Alleen de ijs en milkshakes kan ik nog wel waarderen. Maar die vieze kleffe broodjes en die vette homp vlees erop met een verdwaald blaadje sla en een schijfje tomaat kunnen mij niet bekoren.

Jongeren en duurzaamheidDat er dan toch jongeren zijn die hun vraagtekens zetten bij de fastfoodcultuur vind ik prijzenswaardig. En dat ze zelfs een hele campagne op touw zetten en de grote voedingsconcerns als Coca Cola, Nestlé, Danone en Mondelēz aanspreken is echt geweldig. Ze richten zich tot de CEO’s van de concerns met de vraag om hun producten eerlijker en meer duurzaam te produceren. Dat is toch de minst moeilijke stap, daarmee wordt nog niet eens aandacht gevraagd voor alle suikers, kleurstoffen, E-nummers, vetten en wat er nog meer voor ongezonde middelen in hun producten zit.

Als moeder heb ik een wens: dat mijn kinderen ook voor dit soort zaken op de bres springen. Voorlopig is dat nog niet altijd zo. Ik moet het doen met pubers die zich eerder afzetten tegen hun activistische moeder. En daar kan ik ze ook weer geen ongelijk in geven. Als puber heb je tot doel om jezelf los te maken van je ouders en je eigen weg in het leven te vinden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met de jeugd in het algemeen en mijn kinderen in het bijzonder.

Jongeren en social media is een combinatie die werkt. De campagne bestaat uit een aantal korte filmpjes die te zien zijn op YouTube. Hier zie je er een.

 

Geef een reactie

