Met de winterjas aan voor de kachel – Dag 307

Nog altijd zijn wij erg blij met de houtkachel die wij een paar jaar geleden in onze serre hebben laten installeren. Als ik thuis werk is dat mijn werkplek, tenzij de mussen van het dak vallen dan zit ik liever aan de noordzijde van het huis. De serre ligt pal op het zuiden en als de zon schijnt dan is het zelfs in deze tijd van het jaar al gauw boven de 22 °C. Maar zonder zon biedt de houtkachel uitkomst en is de kleine ruimte in een mum van tijd lekker warm te stoken.

Lous en Bella voor de kachel

Lous en Bella voor de kachel

Niet alleen wij vinden het in de serre goed toeven. Ook onze kat Lous heeft de serre ontdekt en zit voortdurend op het vinkentouw, zodra de deur naar de keuken maar even opengaat glipt ze naar binnen en stuift direct door naar de serre, waar ze zich prinsheerlijk voor de warme kachel vleit. Ze is gitzwart en daardoor heb je vaak niet eens in de gaten dat ze naar binnen schiet.

Onze katten zijn niet echt binnen katten. ’s Nachts verblijven ze in de schuur of zijn ze buiten. We hebben ze minder voor de gezelligheid maar meer als noodzakelijk kwaad tegen de muizen en andere ongewenste plaagdieren als ratten en mollen. Ze zijn niet anders gewend, hebben zich daaraan aangepast en kunnen heel goed tegen de kou.

Vandaag echter hadden beide katten de weg naar binnen gevonden, maar er is dan ook voor het eerst vorst van het jaar. Toch begrijp ik niet hoe ze het uithouden. Ze hebben in de afgelopen weken een enorme vacht gekregen en zich behoorlijk volgevreten. Je zou toch denken dat de hitte van de kachel wat veel is met zo’n warme winterjas aan. Soms wordt het mij te warm en pel ik mij op een T-shirt na uit. Bella houdt het er het minst lang uit en wil dan toch weer graag naar haar mand in de schuur of gewoon lekker naar buiten.

 

Geef een reactie

