Voor de fun de natuur vervuilen – Dag 305

Mijn zoon meldt opgetogen dat de overheid vandaag beslist heeft dat het vuurwerkverbod niet doorgaat. En dat er dus nog steeds vanaf 10.00 uur op 31 december vuurwerk mag worden afgestoken. De wens is de vader van de gedachte. Ik zoek even op internet en vind daar niets over, dus geldt 18.00 uur als startdatum, tenzij hij het tegendeel bewijst. Ik vraag hem waar hij dat vandaan heeft. “Gelezen” zegt hij, maar waar precies kan hij niet meer achterhalen.

VuurwerkIk heb nooit iets met vuurwerk gehad. Mijn broer heeft ooit op 1 januari oud vuurwerk aangestoken en eindigde met een bebloede hand en mijn moeder kreeg ooit een op drift geraakte gillende keukenmeid tegen haar nieuw jas. Gelukkig was dit allemaal niet ernstig, maar ik heb er altijd een heilig ontzag voor gehad. Mijn “spelen met vuur” blijft beperkt tot het aansteken van de kachel en de open haard.

Voor de huisdieren die ik tijdens mijn leven heb gehad was het vuurwerk altijd een ramp. En als het dan beperkt bleef tot die ene avond dan kon je tenminste je huisdier binnen wegstoppen in een geluidsarme kamer. Maar helaas begint de jeugd zodra het december is al vuurwerk te testen. Wachten kunnen ze niet. Hoe ze er aan komen is mij een raadsel. Waarschijnlijk nog overgehouden van vorig jaar, wat een jaar lang ergens in een kast verstopt heeft gelegen.

Gisteren belde ik een van mijn buren om ze iets te vragen. Na het noemen van mijn naam zei de buurvrouw gelijk: “O, heb je onze hond gevonden?” Ehhh nee daar belde ik niet voor, ik heb hem niet gezien. De hond was in algehele paniek door vuurwerkknallen over het elektrische hek gesprongen, wat normaal gesproken afdoende is om de hond op het erf te houden. Na vier uur zoeken vonden ze hem bibberend bij de manege een eind verderop.

De laatste paar jaar ontkomen wij er ook niet meer aan. Onze zonen MOETEN vuurwerk afsteken. Het hele jaar wordt er geld voor opzij gelegd. Zodra december in aantocht is bekijken ze allerlei filmpjes met vuurwerk en zodra de folders verkrijgbaar zijn is het huis te klein. Het neemt bezit van ze. Ik weet niet van wie ze dat hebben, ook mijn man is er geen fan van. Hij gaat wel mee om wat te kopen maar houdt strak de hand aan het vastgestelde budget en hun gejammer dat ze meer gespaard hebben daar hebben wij geen boodschap aan. Genoeg is genoeg.

En ieder jaar weer om 24.00 uur als het oude in het nieuw jaar overgaat verbaas ik mij hoeveel vuurwerk er wordt afgestoken. Het geld dat opgaat in rook moet ieder voor zich weten, maar de natuur heeft er onder te lijden. Dat de milieubeweging al niet jaren geleden in actie is gekomen begrijp ik niet. Het is een waar milieudelict. Gelukkig wonen wij ver af van de bewoonde wereld, maar toch houden de stank en de rook mij binnen. Ik heb geen behoefte aan een schroeiplek in mijn winterjas door een afgedwaalde vuurpijl.

 

2 thoughts on “Voor de fun de natuur vervuilen – Dag 305

Geef een reactie

