En hoe zit het dan met groene paprika – Dag 298

Na mijn blogje van gisteren over de eetbaarheid van groene tomaten komt ook de vraag op hoe het zit met groene paprika. Groene tomaten zijn onrijp en bevatten tomatine, een voor de mens giftige stof. Ze kunnen alleen verhit worden gegeten. De paprika is van dezelfde familie van de nachtschade, dus hoe zit dat daar dan mee? Ik heb nog veel paprika’s hangen maar ze worden niet meer rood omdat er minder zonlicht is. Is nu de groene paprika die je in de handel koopt gewoon een ander ras of is hij nog in het groene rijpingsstadium? In het laatste geval is het wellicht net als bij de tomaat niet rauw eetbaar. Een ietwat schokkende ontdekking, want ik verwerk vaak drie kleuren paprika in rauwkostsalades die ik meestal maak voor feestjes.

Paprika en peperDus onderwerp ik de paprika en ook gelijk de rode peper, die eigenlijk Spaanse peper heet, aan een onderzoekje. Wat blijkt de groene paprika bestaat eigenlijk niet, maar is gewoon een onrijpe variant van de rode, de oranje, de gele of de paarse paprika. Maar niet zoals bij de groene onrijpe tomaat is de groene paprika wel rauw eetbaar. Pfff gelukkig, ik heb mijn gasten dus niets voorgezet wat niet gezond is. In de winkel heb ik overigens nooit een melding gezien dat het niet mogelijk is en mijn gezin en ik zijn er ook nog nooit ziek van geweest. Van de groene paprika bestaat ook geen zaad, want het is slechts een onrijpe variant. Het zaad van de groene paprika is ook niet te gebruiken, hij is immers onrijp.

Wat betreft de rode peper, ook familie van de nachtschade, heb ik nog nooit een groene in de winkel te koop gezien. Maar ik lees overal dat hij gewoon onrijp eetbaar is. Wij eten ze alleen als ze rood zijn. Bij mij in de kas hangen nog voldoende ‘rode’ pepers, maar die blijven groen dit jaar. Als ik ze van de plant afhaal en een weekje of twee in de vensterbank leg zijn ze mooi rood en dan eten wij ze. Maar goed dat ik weet dat ze groen ook te eten zijn. Wist je trouwens dat er verschillende varianten rode pepers zijn? De een is wat scherper dan de ander, soms is 1 cm door een gerecht al voldoende om de vlammen uit te doen slaan en bij de ander is de gehele peper te gebruiken. Wij hebben meestal een milde variant.

 

Geef een reactie

