Groene tomaten – Dag 297

Dit weekend zijn we druk bezig geweest met het winterklaar maken van de tuin. Al een aantal weken veeg ik geregeld de bladeren bijeen voor op de composthoop of direct op de tuin. De moestuin is nu al niet meer te herkennen vanwege alle bladeren die er al zijn ingewaaid. In de kassen moest ook het nodige gebeuren. Eerst heb ik de laatste tomaten geoogst en daarna de planten geruimd. Vanwege het zachte weer waren er zelfs nog twee planten met nieuwe bloemen, niet te geloven. Maar nu de dagen korter worden en als straks de kou doorzet dan geef ik ze geen kans meer dat er nog een tomaat tot volle wasdom komt. Dus hup de planten eruit om de grond tot rust te laten komen en van een nieuwe toplaag te voorzien.

Onrijpe tomaten

Laatste oogst (onrijpe) tomaten

Het handje vol tomaten dat nog over was zijn vooral groene tomaten. Ik heb altijd geleerd dat groene onrijpe tomaten giftig zijn dus niet eetbaar, net als groene aardappelen. Beide zijn familie van de nachtschade. Maar de laatste tijd zie je in winkels en restaurants steeds meer tomaten in verschillende kleuren waaronder groene. Daar heb ik toch wat moeite mee gezien mijn meegekregen kennis. Zijn de groene nu wel of niet eetbaar? Een mooi onderwerp voor een blogje. Dus ben ik op onderzoek uitgegaan.

Uit mijn zoektocht moet ik toch concluderen dat de tomaten rood moeten zijn om ze veilig te kunnen eten, althans mijn tomaten, want dat zijn allemaal rode rassen. Groene tomaten bevatten tomatine, dat is de natuurlijke giftige afweerstof tegen ziekten en plaagdieren. Tomatine is ook giftige voor de mens. Groene tomaten kunnen echter wel worden gegeten als ze verhit zijn. Ook kunnen ze gebruikt worden in chutney of jam. Het rijpingsproces van groene tomaten kan worden gestimuleerd door ze samen met een banaan of appel op een donkere warme niet te droge plaats te bewaren, in een zak of een doos waarin ze wel kunnen ventileren. De appel en banaan bevatten ethyleen, wat ook wel rijpingsgas genoemd wordt.

De laatste jaren zien wij ook steeds meer tomaten in andere kleuren op de markt verschijnen, dat zijn andere rassen die van kleur verschillen van groen, geel, oranje tot lichtroze, maar ook donkerpaarse tomaten bestaan. Dit zijn dan geen onrijpe tomaten, maar een soort die niet rood kleurt. Enkele voorbeelden zijn: Green Grape en Green Zebra (groen), Yellow Clementine en de Honeydew (geel), Blondkopje en Arancia (oranje), San Marzano (roze) en Black Shadow (paars). Misschien moet ik het komende jaar maar eens wat andere kleur tomaten kweken voor de broodnodige variatie.

Toevallig of niet maar halverwege het schrijven van dit blogje dronk ik mijn kopje koffie met de krant en daar viel mijn oog op de column van Wilfried de Jong over Nachtschade.

 

Geef een reactie

