Binnenshuis kruiden kweken – Dag 296

De finishing touch van pompoensoep is de koriander. Het afgelopen jaar in de pompoentijd was er bij mij in de omgeving geen of slechts heel weinig koriander te vinden. Dus besloot ik dit voorjaar om flink wat koriander zelf te kweken, met dramatisch gevolg. Wat bleek de slakken waren er dol op en in een mum van tijd waren de planten kaal. Dus dreigde ik dit najaar weer zonder koriander te zitten.

Koriander en Basilicum

Koriander en Basilicum

Begin september toen de eerste pompoenen rijp waren heb ik binnenshuis twee potten koriander gezaaid. En dat is wonderwel een succes geworden. Twee volle potten. Daarnaast staan twee potten met basilicum wat wij ook ruimschoots gebruiken in allerlei Italiaanse gerechten en die ik zoveel mogelijk het hele jaar door kweek. Verse kruiden smaken altijd zoveel beter.

Meestal heb ik ook wel munt in de vensterbank staan, maar die staat er nog zo blakend bij in het relatief zachte weer dat ik ze nog lekker buiten heb laten staan. En ook heb ik het hele jaar door bieslook en peterselie in de vensterbank staan. Alle overige kruiden als tijm, rozemarijn, lavas en salie staan gewoon de hele winter buiten. Onmisbaar bij allerlei gerechten.

Een kruid waar ik het komende jaar wat speciale aandacht aan ga geven is dille. Dat vinden wij heerlijk, maar ook dat is door de slakken vroegtijdig ontdekt en opgegeten. Het voorjaar ga ik dat toch weer opnieuw uitproberen. Nu de werkzaamheden in de tuin minder worden is het heerlijk om al weer te fantaseren over het nieuwe groeiseizoen.

 

Geef een reactie

