Studeren in het groene domein – Dag 295

Afgelopen donderdagavond was er een beroepen- en studiekeuzeavond voor middelbare scholieren van klas 3. Mijn zoon wilde niet maar hij moest van ons. Natuurlijk is het stom om als puber met je ouders op pad te moeten naar school, maar ja wat moet dat moet. Hij weet nog totaal niet wat hij wil gaan doen na zijn school. Nu vinden wij dat helemaal niet erg, er is nog tijd genoeg. Ik wist zelf ook pas in VWO6 welke richting ik opging.

StudentenAls ik toen geweten had wat ik nu weet had ik iets in land- en tuinbouw gaan doen, maar dan wel biologisch. Ik weet niet eens of dat toen al bestond. En toen wilde ik niet de richting uit van mijn familie. Veel ooms en tantes hebben boerenbedrijven evenals een aantal neven en nichten. Daarnaast zijn er een aantal neven die in Wageningen gestudeerd hebben om vervolgens ontwikkelingssamenwerking te doen in Afrika. Toen zette ik mij daar tegen af. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus beweeg ik steeds meer richting het groene domein.

Afijn er was een lokaal ingericht voor land- en tuinbouw, daar wilde ik dus wel wat meer van weten. Maar mijn zoon niet natuurlijk. Hij vindt waar wij mee bezig zijn stom. Wat vindt hij niet stom, vraag ik mij geregeld af. Ik ben met meer brochures thuis gekomen over wat ik zelf interessant vind dan hij. Zijn interesse gaat uit naar sport, maar sportleraar dat ziet hij dan weer totaal niet zitten. Gelukkig zijn er andere richtingen in de sport. Heimelijk fantaseer ik er al op los. Wat nu als wij over 10 jaar ons landgoed hebben ontwikkeld met diverse belevingselementen erin zoals een blote voetenpad, ontdekken van de natuur en dergelijke, dan zie ik voor hem wel een activiteit weggelegd. Maar dat ga ik hem nog niet aan zijn neus hangen, want dan weet ik het antwoord al: Stom!

PS. Mijn blog lezen doet hij niet = stom.

 

Geef een reactie

