De laatste pompoenen – Dag 293

Vandaag heb ik de laatste pompoenen van het veld gehaald. Ik had niet zo’n haast omdat het weer nog steeds acceptabel is. Zodra de nachtvorst op komst is moeten ze van het veld want daar kunnen ze echt niet tegen. Ik ben wel eens een jaar plotseling overvallen door de nachtvorst en dat kwam de houdbaarheid niet ten goede. Je ziet aan het kleurverschil dat het niet goed is.

Sweet Dumpling en Flespompoen

Sweet Dumpling en Flespompoen

Twee weken geleden had ik alle oranje Uchiki Kuri al geoogst, die vallen namelijk goed op tussen het onkruid. Door het zachte weer staat het onkruid overal, ook waar je het niet wilt hebben. De moestuin is overwoekerd en het pompoenveld staat er ook vol mee. Als ik de weerberichten moet geloven dan daalt de temperatuur vannacht onder het vriespunt. Dus ben ik nog een keer grondig door het land gelopen en daar kwam ik nog van alles tegen. Het resultaat is twee kruiwagens met flespompoenen en Sweet Dumplings.

Voor de flespompoenen heb ik een aantal vaste afnemers die enthousiast zijn over de kwaliteit. Voor de maand om is ben ik ze vast allemaal kwijt. Van de Uchiki Kuri en de Sweet Dumpling heb ik nog wel wat voorraad dus tot aan de kerst kan ik nog voldoende leveren en dan is het seizoen weer voorbij. Voor onszelf heb ik dan nog een voorraadje tot in het voorjaar.

Recepten
Voor wie niet weet wat je met de Sweet Dumpling kan doen nog even mijn eerdere blog in de herinnering waar een recept staat voor de bereiding in de oven. Omdat ik een hele serie kleinere Sweet Dumplings heb ga ik met de feestdagen pompoensoep serveren uit de Sweet Dumpling. De soep maak ik van de Uchiki Kuri (zie recept). Was de Sweet Dumpling eerst grondig schoon, snij daarna de bovenzijde eruit, zodat een hoedje met steel ontstaat, dit bewaar je als decoratie voor op het bord. Daarna verwijder je de pitten en schraapt vervolgens nog wat van het vruchtvlees uit de binnenkant, dat kan mee in de soep. Bij het opdienen geef je iedereen een eigen Sweet Dumpling als soepkommetje op een bord met als decoratie het hoedje met steel. Eet smakelijk.

 

Geef een reactie

