Wereld Diabetes Dag – Dag 287

Gisteren schreef ik over de verslavende werking van suiker en de gevolgen daarvan voor de volksgezondheid. Ik voegde daarbij de film “The secret of sugar” toe die gewoon te zien is op YouTube. Vandaag kreeg ik een melding van iemand die zei dat de film niet meer te zien is. Heel apart, ik heb hem gisteren nog bekeken, ik vraag mij nu af er een bepaalde vorm van censuur actief is. Als dat zo is dan gaat de suikerindustrie wel heel erg ver.

Insuline spuiten

Insuline spuiten

Vandaag is het Wereld Diabetes Dag een dag waarop wereldwijd aandacht gevraagd wordt voor de epidemische vorm die diabetes aanneemt, en niet alleen onder volwassenen. Alleen in Nederland zijn al bijna 1 miljoen diabetes patiënten, waarvan ca. 25% niet eens weet dat ze het hebben. Diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een ongeneeslijke stofwisselingsziekte waarbij het lichaam onvoldoende energie uit suiker haalt vanwege een tekort aan insuline in het lichaam. Het gevolg is dat de bloedsuikerwaarde omhoog gaat, waardoor een hypo kan ontstaan of mensen in coma kunnen raken. Ik had ooit een oom met diabetes en heb als kind een keer meegemaakt dat hij een hypo kreeg, dat was geen fijn gezicht.

Ik sta niet zo graag stil bij ziekten en aandoeningen, maar diabetes neemt wel een bijzondere plaats in en is het waard om aandacht aan te geven. Voeding speelt een belangrijke rol bij diabetes, zowel om het te krijgen als zodra iemand er aan lijdt. Diabetes patiënten moeten altijd rekening houden met wat en hoeveel ze eten en wanneer ze eten. Maar wat ik zelf nog belangrijker vind is de voorlichting, omdat bij veel diabetes patiënten de ziekte voorkomen had kunnen worden als ze op hun gewicht en hun voedingspatroon hadden gelet.

Mensen met obesitas (ernstig overgewicht) hebben een verhoogde kans om diabetes te krijgen. En dan zijn ze levenslang aangewezen op insuline spuiten en een aangepast eetpatroon. Nu heb ik makkelijk praten mijn BMI (body-mass index) van 20. Ik ben nooit dik geweest en heb voldoende lichaamsbeweging, maar wat nog veel belangrijker is, dat mag inmiddels wel duidelijk zijn uit al mijn blogjes, ik let op wat ik eet.

Natuurlijk kan het genetisch bepaald zijn waardoor de kans op overgewicht of het ontwikkelen van diabetes aanwezig is, maar dat neemt niet weg dat je er zelf wel van alles aan kunt doen om het te voorkomen. Het heeft enerzijds te maken met je opvoeding, je levensstijl en de sociale klasse waar je je in bevindt, maar een groot gedeelte wordt ook bepaald door je eigen wilskracht en inzet. Met andere woorden als je geen ziekte wilt ontwikkelen kun je vandaag al op je eetpatroon gaan letten.

Wat je ideale gewicht is kun je zelf berekenen met de BMI formule:
BMI = je gewicht / (je lengte in meters)²
Voorbeeld: iemand van 1, 73 m en 90 kg heeft een BMI van 90/(1,73m x 1,73m) = 90/2,9929 = 30 en zit daarmee op de grens van overgewicht.

 

2 thoughts on “Wereld Diabetes Dag – Dag 287

Geef een reactie

