Suiker is net zo slecht als roken – Dag 286

Het gebeurt mij wel eens dat ik bij de kassa sta om mijn boodschappen af te rekenen en dat mijn oog valt op de kassakoopjes die ik vervolgens niet kan weerstaan. Vooral rond etenstijd zijn de koekjes voor een meeneemprijs heel verleidelijk. Deze impulsaankoop, vooral snoepgoed, wordt handig gesitueerd in de rij bij de kassa of heel grijpbaar elders in de supermarkt. Tegenwoordig hebben ook de benzinestations de gewoonte om je van alles aan te prijzen bij het afrekenen. Kortom we worden van alle kanten gestimuleerd om snoepgoed te kopen terwijl je dat eigenlijk niet wilt.

SuikerOp mijn zoektocht naar een gezonde en duurzame levensstijl bekijk ik ook de mogelijkheden om minder suiker te gebruiken, maar dat wordt je niet makkelijk gemaakt. Het begint al bij de reclame op de tv. Vooral kinderen worden daar behoorlijk door beïnvloed en dan moet je als ouders stevig in je schoenen staan om weerstand te bieden aan hun verlangens. Het zou fijn zijn als de overheid de ouders hierbij steunt en druk uitoefent richting de voedingsmiddelenindustrie. Dat is de eerste stap naar een gezonde samenleving.

In mijn zoektocht kwam ik de Canadese documentaire tegen getiteld “The secret of sugar”. Hoewel ik wist dat de suikerindustrie op alle mogelijke manieren probeert om suiker aan de man te brengen, zoals ik ook heb laten zien in de documentaire “King Corn”, ben ik na het zien van deze documentaire tot de conclusie gekomen dat de voedingsmiddelenconcerns wel erg veel boter op hun hoofd hebben en de volksgezondheid moedwillig schade toebrengen.

De documentaire laat zien dat de voedingsmiddelenconcerns heel goed weten dat ze net zo verkeerd bezig zijn als de tabaksindustrie die jarenlang wist te verhullen dat roken schadelijk is voor de gezondheid. De voedingsmiddelenindustrie redeneert dat er keuze genoeg is in voedingsmiddelen waardoor de consument zelf kan bepalen wat hij eet. Maak je een slechte keuze en is dat vervolgens slecht voor je gezondheid dan is dat je eigen schuld. Wanneer komt de voedingsmiddelenindustrie in dezelfde beklaagdebank als de tabaksindustrie?

De moraal van het verhaal: eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden en drink zo weinig mogelijk frisdranken. De keuze is aan jou.

 

 

 

Geef een reactie

