Ode aan de paardenbloem – Dag 281

Het is inmiddels november maar nog iedere dag kom ik paardenbloemen tegen in alle stadia van de groei. Het is zo’n sterke plant, hij blijft maar opduiken op de meest onbegaanbare plaatsen. Bestrijden helpt niet, want ze komen gewoon weer terug. In mijn gazon vind ik ze niet zo fijn, maar daar buiten mogen de paardenbloemen hun gang gaan en dat doen ze uitbundig.

Paardenbloemen (foto: Wikipedia)

Paardenbloemen (foto: Wikipedia)

Hoe meer ik leer over de paardenbloem hoe meer verbaasd ik ben over de eigenschappen. Waar ik voorheen de witte zaadbollen, die klaar stond om uit te waaien om zich te vermeerderen, in mijn volle hand pakte om in de groencontainer weg te stoppen, laat ik nu de paardenbloem zijn gang gaan. Vooral omdat ze zoveel toegevoegde waarde hebben voor de ondoorgrondelijke kleigrond. De wortels maken de grond luchtiger en brengen ook voedingsstoffen en vocht in de bodem en laten daardoor andere gewassen weer groeien. Wat blijkt de paardenbloem is een ideale plant in de permacultuur en helpt om zelfvoorzienend te worden.

De paardenbloem is eetbaar en een bron van vitaminen en mineralen. In een eerdere blog heb ik de veelzijdigheid van de paardenbloem al benadrukt. Op mijn zoektocht naar alles wat met permacultuur te maken heeft kwam ik op een site het volgende filmpje tegen. Een ware ode aan de ‘dandelion’ zoals de paardenbloem in het Engels heet. Ook de bloemen worden hierin veelvuldig gegeten. Je kunt er ook thee van zetten en zelfs een surrogaatkoffie van maken door de wortels te roosteren (ik weet niet of ik dat wil proberen). Vooral leuk aan de film zijn de kinderen die de witte zaadpluisjes wegblazen.

 

 

Geef een reactie

