Het is weer tijd voor stoofperen – Dag 275

Vandaag was het net zo’n drukke dag als gisteren. Vanmorgen vroeg hebben we alle pompoenen geoogst. Het is al uitzonderlijk lang dat ze op het veld liggen vanwege de nog altijd hoge temperaturen. Pompoenen kunnen absoluut niet tegen vorst. Als ze bevroren zijn geweest zijn ze nog wel eetbaar maar niet meer lang te bewaren. En dat kan ik niet hebben, dan kan ik mijn handel wel gedag zeggen.

WP_002056De komende week ben ik een paar dagen in het buitenland en als dan plotseling de vorst toeslaat dan staat mijn man er alleen voor, dat kan ik hem niet aan doen. Dat risico wil ik niet lopen. Vandaar dat ze er vandaag vanaf moesten. We hebben minder pompoenen dan het afgelopen jaar door de slechte start van het plantseizoen, dus viel er niet heel veel meer te oogsten. Maar alles is nu netjes opgeslagen. Een fijn gevoel.

November is ook altijd de maand om stoofperen te oogsten. Dus hebben we vandaag een mand vol Gieser Wildemannen geplukt en de eerste serie ingemaakt. Het zijn mooie grote peren dit jaar en de oogst is ruim. De komende weken zullen we nog heel wat potten inmaken. Ik heb mijn bedrijf vernoemd naar de stoofpeer Gieser Wildeman. Na lang zoeken was dit een logische keuze, ook was de websitenaam toen nog vrij. Ieder jaar maak ik zelf peren in en die geef ik als relatiegeschenk aan mijn klanten. Dat wordt altijd enorm gewaardeerd.

Wil je weten hoe ik mijn Gieser Wildeman stoofperen inmaak, lees dan het recept op mijn site.

 

Geef een reactie

