Het groene weeshuis – Dag 271

Voor mij is een groene omgeving altijd al heel belangrijk geweest. Het geeft mij kracht en energie. Zo had ik als kind al planten op mijn kamer en op de lagere school had ik een eigen schooltuin. Vanaf het moment dat ik op mijzelf ben gaan wonen heb ik altijd planten in huis gehad. Ook op de werkplek vind ik planten belangrijk dus als het even kon nam ik altijd een plant mee voor op mijn bureau. Ik weet niet wat het is maar zonder planten mis ik gewoon iets, is de ruimte kil en sfeerloos.

Deze varen is mijn favoriete plant, het kastje is niet meer te zien. Ik heb hem al zeker 20 jaar.

Het gebeurt steeds vaker dat ik bij mensen over de vloer kom waar de inrichting strak is volgens de laatste mode. Ik vind het mooi hoor – bij een ander – maar zelf hou ik van wat meer gezelligheid. Wat ik het meeste mis in zo’n omgeving zijn de planten. Ik voel mij er gewoon niet op mijn gemak. En als het zo uitkomt dan geef ik die mensen al gauw een plant cadeau. Of ze het leuk vinden of niet en wat ze er mee doen maakt mij ook niet zoveel uit, maar ik draag graag een stukje natuur uit. We kunnen gewoon niet zonder, de mens en de natuur zijn een geheel.

Gisteren had ik een geanimeerd gesprek met een kok die vooral onze pompoenen zo kan waarderen. Hij wees mij op een heel leuk initiatief dat vorige maand van start is gegaan: Het groene weeshuis. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een plant koopt – of krijgt – en dat die na de juiste verzorging en liefde je huis uit groeit? Wat moet je er dan mee? Zelfs met een plant bouw je een emotionele band op. Dus startte Esmé Vahrmeijer het initiatief om planten, waar je op uitgekeken bent of die te groot zijn geworden, een nieuwe eigenaar te bezorgen. Zo leuk, je moet er maar opkomen.

Via de eigen facebookpagina kan iedereen zijn of haar plant aanbieden om te worden overgenomen en komt Esmé ze persoonlijk ophalen. Zoals ik al eerder in mijn blogjes liet weten doe ik eigenlijk hetzelfde, waar zij de kamerplanten adopteert doen wij dat met de buitenplanten. In mijn omgeving hebben ook mensen vaak geen plek meer voor een plant, struik of boom en bellen dan naar ons. Onlangs nog hebben wij bij iemand een paar meter buxus opgehaald, die krijgen geen andere eigenaar maar worden met liefde netjes op een plek in onze tuin of ons landschap aangeplant. Hoe groener, hoe beter.

 

Geef een reactie

