Slow kweken loont – Dag 270

Wij behandelen onze omgeving met respect voor mens, dier en de planeet. Dat betekent dat wij alles op natuurlijk wijze behandelen, zoveel als maar mogelijk is. Dat houdt uiteraard in dat wij geen kunstmest gebruiken en zeker geen pesticiden. Zelfs de naaktslakken, hoeveel last ze ook bezorgen, bestrijden wij niet met chemicaliën. Ik verwijder ze hoogst persoonlijk met de hand van de plaats waar we ze niet willen hebben. Alles wat wij kweken krijgt de tijd om op een natuurlijke manier te groeien.

Butternut, Uchiki Kuri, Sweet Dumpling

Butternut, Uchiki Kuri, Sweet Dumpling

Dat deze manier van werken zijn vruchten afwerpt kreeg ik vandaag te horen. Een professionele kok complimenteerde mij met de uitstekende kwaliteit van onze pompoenen. De pompoenen die hij betrekt van de groothandel zijn kwalitatief niet zo goed. Ten eerste zijn onze pompoenen niet hol van binnen en daarnaast bevatten ze de juiste hoeveelheid zetmeel. Het bewijs dat ze op een natuurlijke manier de tijd hebben gehad om te groeien. Het voordeel van voldoende zetmeel is dat bij de bereiding van gerechten geen toevoegingen hoeven worden meegegeven. Dat is vooral belangrijk bij soepen en sausen die daardoor vanzelf binden.

We raakten in een geanimeerd gesprek over voedsel en koken. Helaas moet ik bekennen dat ik niet zo’n kookster ben, ik doe meer het kweekwerk en mijn man meer het koken. Maar om nog meer profijt te hebben van alles wat we zelf kweken zou wat meer kennis van het koken wel heel nuttig en ook welkom zijn, maar daar moet je dan weer tijd voor hebben. En daar schiet het aan te kort. Tenslotte heb ook ik maar twee handen.

 

2 thoughts on “Slow kweken loont – Dag 270

    • Gewoon heel klein beginnen met kweken van datgene dat je het meest gebruikt of makkelijk te kweken is. Ik ben ooit begonnen met tomaten. Daarna twee courgetteplanten. Toen wat aardappelen, die doen het altijd goed, maar daar moet je de ruimte voor hebben.
      Ieder jaar neem ik er iets bij wat ik nog niet eerder heb gekweekt. Dit jaar is dat aardpeer. Eigenlijk weet ik nog niet wat ik er mee moet, dat gaan we zien.
      Groet, Jolanda

Geef een reactie

