Wat eten kinderen wereldwijd voor ontbijt – Dag 267

Een geweldig artikel uit de New York Times getiteld “Rise and Shine – What kids around the world eat for breakfast” kwam onlangs voorbij, dat wil ik je niet onthouden. In het artikel wordt getoond wat kinderen van over de hele wereld ’s morgens eten. De culturele verschillen zijn groot. Mijn oog viel vooral op de volle tafel van het kind uit Istanbul. Hoe krijg je dat in hemelsnaam allemaal op zo ’s morgens vroeg? Ik zal mij vast geestelijk voorbereiden want binnenkort ga ik zelf naar Istanbul.

Foto: NY Times: Doga Gunce Gursoy, 8 years old, Istanbul

Foto: NY Times: Doga Gunce Gursoy, 8 years old, Istanbul

Mijn oudste zoon eet ’s morgens het liefst cornflakes met melk. Hij is voor 90% verantwoordelijk voor de melkconsumptie in ons huishouden. Daarna eet hij nog een paar boterhammen met allerlei zoetigheid. Minstens 1 keer per week – anders wordt het wel erg vervelend (voor mij dan) – geef ik aan dat hij allemaal snelle suikers naar binnen zit te werken en dat hij daar snel weer honger van krijgt. Naar mate ik meer geïnformeerd raak over de gevolgen van suiker en mais worden de preken informatiever en met cijfers onderbouwd. Maar zo ’s morgens vroeg heeft hij waarschijnlijk zijn oren uitgezet, want er verandert niets.

Toch gedijt hij er goed op want hij is het afgelopen jaar zeker 10 cm gegroeid. Hij moest een nieuw paspoort en de ambtenaar concludeerde zeer opmerkzaam dat hij een halve meter gegroeid was sinds zijn vorige paspoort. Hij is nu 14 jaar en 180 cm lang. Qua lengte is hij mij al ruim een jaar voorbij. Nu kan zijn lengte niet alleen aan voeding gerelateerd worden, want lengte zit in de familie. Veel mannelijke familieleden zijn tussen de 190 cm en 2 meter lang.

Onze jongste, ook op weg een lange jongen te worden, eet ’s morgens vooral muesli met rozijnen. Hij neemt vooral over wat mijn man en ik het liefst eten. Voorbeeld gedrag telt hierbij. Maar als je mij vraagt wat ik eigenlijk het allerlekkerste vind om ’s morgens te eten dan is dat precies zoals omschreven wordt in het artikel uit de New York Times: een heerlijke volkorenboterham met pure hagelslag. Conclusie: Ik ben een doorsnee Nederlander.

4 thoughts on “Wat eten kinderen wereldwijd voor ontbijt – Dag 267

Geef een reactie

