Hoe hoog staat jouw thermostaat? – Dag 266

Om zelfvoorzienend te kunnen worden zullen we ook onze eigen energie moeten opwekken. Maar we zijn er nog niet uit hoe we dat precies moeten gaan doen. In de aanloop daartoe hebben we al wel de nodige energiebesparende maatregelen genomen en houden we in de gaten hoeveel energie we verbruiken en waar we nog verder kunnen besparen. Als we elektronische apparatuur vervangen dan laten we ook meewegen dat ze zuinig zijn dus een gunstig energielabel hebben.

TemperatuurDe belangrijkste maatregel die wij een paar jaar geleden hebben ingevoerd is de thermostaat een paar graden lager zetten. Als kind heb ik dat ook al meegekregen. Mijn vader was er nogal streng in. Als wij deuren open lieten staan dan liet hij zeer duidelijk weten wat hij er van vond. “Het geld groeit mij niet op de rug”, zei hij dan. Na een paar keer laat je het wel uit je hoofd. Onze thermostaat stond standaard op 20°C. In die tijd beslist niet hoog. Als ik wel eens bij vriendinnen over de vloer kwam dan had ik het altijd warm.

Wij houden nu standaard 18°C aan. De overgang naar kouder weer is altijd wennen, maar dat geldt voor elke temperatuurovergang. Omdat het zo lang zacht weer is zit het nog niet in mijn systeem om de thermostaat omhoog te zetten. Gisteren zat ik te werken en voelde ineens dat het wat koud was en kwam tot de conclusie dat de temperatuur in huis tot 16°C was gezakt, helemaal vergeten om de verwarming aan te zetten.

Het nadeel van leven en werken met een lage temperatuur is dat het bij anderen altijd warmer is. Als mijn man uit zijn werk komt doet hij direct de thermostaat omhoog en trekt een warm vest aan. De overgang is voor hem te groot. Voor mij werkt het inmiddels al weer andersom. Ik zit binnen no time in mijn t-shirt met korte mouwen te werken. Als alle openbare gebouwen en kantoren nu eens beginnen met de thermostaat 1°C lager te zetten dan went iedereen daar aan. Wat zal dat wel niet schelen aan energie?

Het is ook altijd standaard veel te warm in de trein. Zit je daar midden in de winter als haringen in een ton in je warme winterjas en dan is het soms niet uit te houden. Ondertussen, een appelflauwte nabij, valt je oog dan op de display die aangeeft dat het 23°C is. De NS kan ook nog heel wat energiekosten besparen.

En dan heb ik het niet over de gezelligheid die dat oplevert. En als ik het toch wat te koud heb gekregen in huis na een tijdje werken achter de computer dan ga ik gewoon wat houtjes hakken, daar warm je heerlijk van op. Of ik doe een rondje door de moestuin daar is altijd wel wat lichamelijk werk te doen. Als ik dan weer binnen kom is het altijd weer warm.

De moraal van dit verhaal: we kunnen absoluut wennen aan lagere temperaturen.

Geef een reactie

