Kweken van Allium Sativum – Dag 265

Wij zijn dol op Allium Sativum. Daar heb je vast nog nooit van gehoord als je geen tuinier bent, maar het is niets anders dan de Latijnse naam voor knoflook. Omdat we het zo veelvuldig in de keuken gebruiken dacht ik vorig jaar dat ik het maar eens zelf moest gaan kweken. Dat was voor de eerste keer. Dus kocht ik in het najaar bij de biologische groentewinkel een verse knoflook, haalde hem uit elkaar en stak de teentjes in potten met aarde en compost en zette ze in de kas. Ik had namelijk gelezen dat je knoflook in het najaar moet poten.

Maar helaas het is mij niet gelukt om van die mooie witte bollen te kweken.

WP_001997

Mijn eigen kweek

Als snel na het poten kwamen de groene blaadjes boven de grond en groeiden uit tot behoorlijke stengels. In het voorjaar verdorde het look dus heb ik er op zeker moment een geoogst. Een piepklein bolletje kwam tevoorschijn. Was dat het nu? De anderen heb ik toen nog maar even laten staan. Maar ze werden niet groter dan de eerste.

Dus in het voorjaar poging nummer twee. Nu wat pootknoflook gekocht in het tuincentrum. Daar zal het wel aan gelegen hebben, dacht ik toen. Deze keer de knoflook in de volle grond gepoot. Knoflook is van de lookfamilie en stond daarom naast de ui, de prei en de lente-ui in hetzelfde bed. Aan het eind van de zomer heb ik er eentje als test geoogst. Wederom zo’n klein pieterpeuterig knolletje. De kwaliteit was goed, maar de kwantiteit viel wederom tegen. Dus nog maar even laten staan.

Ondertussen verkocht de plaatselijke groenteboer voor de verandering een verse knoflook die je als een bol kan verwerken. Het had wat weg van de lente-ui. Hoeft dus niet gedroogd te worden. Dat gingen wij proberen. Maar ja hoeveel moet je in het gerecht verwerken. Dus hup de hele knol opgesneden. Nou dat hebben wij geweten, ’s nachts hing het hele gezin onder de kraan van de dorst door de enorme hoeveelheid knoflook. We hebben het nog eens geprobeerd, maar nu de helft. Toch zijn de knoflooktenen handiger en beter te doseren en te bewaren.

Vorige maand heb ik er een aantal geoogst en deze week de laatste paar. Ik had op internet al een cursus knoflookvlechten gevonden en geoefend met raffia, dus ik was er helemaal klaar voor! Maar o wat een teleurstelling wederom moet ik constateren dat het mij niet gelukt is om van die mooie witte bollen te kweken met van die ingedroogde slierten eraan die je zo mooi in elkaar kunt vlechten. Alles wat er is zijn kleine grijzige bolletjes of half uit elkaar vallende tenen.

Wat doe ik verkeerd? Is het de klei? Is het de voeding van de grond? Is het de timing? Wie het weet mag het zeggen.

Is het bij jou wel gelukt dan kan je hieronder de cursus knoflookvlechten bekijken:

 

 

2 thoughts on “Kweken van Allium Sativum – Dag 265

  1. Knoflook plant je best half september, begin oktober op een licht bemeste waterdoorlatende grond. Dus bij klei vooral goed losmaken. Je plant de teentjes look (puntje omhoog) ong 10cm diep en bedekt ze met stro. Na een maand ongeveer komen dan de eerste sprietjes boven.
    De bollen, worden geoogst vanaf juli het jaar erop. Mooie teentjes overhouden, een beetje laten drogen en dan ….. opnieuw planten.

Geef een reactie

