De zondagen op de boerderij – Dag 264

Als kind heb ik geleerd om niet te vet te eten. Mijn moeder was een slanke vrouw en wilde ook graag slank blijven. Daarom aten wij weinig vet. Vlees met vetrandjes maakte mijn moeder niet klaar, hooguit de sukadelapjes. Eigenlijk kan ik mij niet heugen dat ik boter op mijn brood smeer. Alleen om de hagelslag vast te plakken dan, want probeer maar eens een boterham met hagelslag te eten zonder boter. Het resultaat ken je vast.

Boterham hagelslagToch is mijn moeder niet groot gebracht met weinig vet eten. Mijn beide ouders zijn van boerenafkomst en daar werd aan het begin van de winter een varken of een koe geslacht die de vriezer inging voor het eten in de winter. Het was hard werken op de boerderij dus vet eten hoorde daarbij om het zware werk aan te kunnen. Ik heb ooms en tantes die het boerenbedrijf hebben voortgezet. Mijn vader wilde dat niet en mijn moeder wilde geen boer als man. Of ze dat al vroeg hadden ontdekt van elkaar weet ik niet, maar het zal mij niet verbazen. Beiden hadden ze er weinig mee en dat kwam ook tot uitdrukking in het eten.

Regelmatig waren wij bij familie op de boerderij en aten daar ook wel eens mee, vooral op zondag. Ik heb daar geen goede herinneringen aan. Wat ik daar allemaal voor ‘viezigheid’ gegeten heb als kaantjes, bloedworst of vlees met stukken zwoerd eraan. En wat dacht je van zure zult, ook wel kopvlees of hoofdkaas genoemd, alleen de naam al. En de glazige jus die erbij geserveerd werd, als ik er aan denk gruwel ik er nog van. Daar is mijn antipathie tegen vlees ontstaan.

Toch is vet niet zo slecht als het voedingscentrum ons jarenlang heeft doen geloven. Ze zijn er op teruggekomen. We hebben vet nodig, al was het maar voor een goede stoelgang. Het gaat er alleen om wat voor vet we eten. Er zit namelijk verschil in. Zo kennen we het verzadigde vet dat vooral in vlees, boter, kaas en melk zit, hiervan is het verstandig niet teveel te eten. Maar er is ook onverzadigd vet zoals in noten, vis en plantaardige vetten. En juist deze laatste vetten zijn noodzakelijk voor een goede gezondheid.

De boodschap die ik zelf hanteer is dat we met mate vet eten, dat is op zich niet heel moeilijk omdat we weinig tot geen vlees eten. Maar daarom is het wel verstandig om geregeld vette vis te eten en als we dan toch onze boterham besmeren dan het liefst met verse grasboter en niet met die smeersels die margarine heten. Want zeg nu zelf wat is er nu lekkerder dan een boterham met grasboter en hagelslag?

 

Geef een reactie

