Het bomen en planten opvangcentrum – Dag 254

De grote trend in de Nederlandse tuinen is weinig groen en vooral veel steen. Lekker makkelijk je hoeft niet iedere week het gazon te maaien en het vraagt weinig onderhoud. Ideaal voor onze gemakseconomie. Ook in onze omgeving zien wij die trend. Omdat wij een nogal grote tuin hebben krijgen wij geregeld het verzoek van mensen die hun tuin vernieuwen of ze hun afgedankte bomen of planten bij ons mogen brengen. Soms krijgen we zelfs een kuub grond aangeboden.

Natuurlijk is het zonde om die bomen en struiken door de tuinman te laten vernietigen, dus zeggen wij altijd ja tegen het verzoek. Een vriendin van ons heeft haar huis een paar meter uit laten bouwen en had daarom geen terras meer dus moet bij haar een buxushaagje wijken. Ik heb rond het huis een tuin in Engelse stijl en daarin neemt de buxus een centrale plaats in. Ik ben dol op buxus, daar zeg ik dus helemaal geen nee tegen. Dus togen wij gisteren naar haar tuin om de buxus te helpen uitgraven om vervolgens in te laden in onze aanhanger.

Maar vanmorgen zaten we met een dilemma. Want nu zijn we het er niet over eens waar een nieuwe buxushaag moet komen. Ik heb er wel ideeën over. Maar mijn man vind mijn ideeën niet handig met grasmaaien en de jongens willen niet nog meer obstakels omdat ze dan niet meer lekker kunnen voetballen. Daar zaten we dan vanmorgen aan de koffie met het niet-functionerende buxusovangcentrum. Het gevolg is dat we nu een paar meter buxus op een tijdelijke plaats hebben staan en de vraag is of die wel een definitieve plek gaan krijgen. Ik baal.

Zullen we dan ook maar het gras vervangen door steen, opperde ik nog, dan hoef je helemaal niet meer te maaien? Dan nemen we van die gezellige grafzerken in de tuin die je overal ziet. We zijn het er beiden over eens dat we dat nooit zullen doen. Al die stenen tuinen zien er niet uit. En in stedelijke gebieden geven ze ook nog eens heel veel overlast. Bij een flinke plensbui kan het water nergens meer heen waardoor alles binnen no time blank staat.

Gelukkig zullen wij daar nooit last van krijgen. Wij hebben eerder een luxeprobleem wat het groen betreft. Het heeft even tijd nodig maar dan krijg ik mijn buxushaagje er ook wel weer doorheen. En iedereen die bomen over heeft meld je gerust want in ons permacultuurplan kunnen we iedere boom gebruiken.

 

One thought on “Het bomen en planten opvangcentrum – Dag 254

  1. Pingback: Het groene weeshuis – Dag 271 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

