Gember kweken – Dag 253

Toen ik jong was en mijn moeder met verjaardagen de blokjes kaas versierde met een blokjes gember vond ik dat nooit lekker. De smaak van gember was te dominant. Dus ik dacht altijd dat ik niet van gember hield tot ik mij realiseerde dat zelfs de appeltaart smaakvoller wordt met wat gember erin. Vanaf dat moment was ik verkocht.

Gember 1Nu gaat bij mij vaak gember door gerechten. Meestal de voorgesneden blokjes of de gembersnippers kant-en-klaar uit een potje. Maar onlangs heb ik toch een keer verse gember gekocht en ook dat gaat prima. Het is iets meer werk omdat je het moet raspen of fijnsnijden. Nu ben ik toe aan de volgende stap om zelf gember te gaan kweken. Dat zal dit jaar niet meer gebeuren maar ik wil mij er vast op voorbereiden vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een leuk filmpje. Tenslotte zegt een beeld meer dan 1000 woorden.

Ik vond het onderstaande alleraardigst filmpje met tips hoe gember te kweken. Dat moet mij ook lukken. Gember is eenvoudig te kweken vanaf een gekocht stuk verse gember. Het is een tropische plant dus moet goed beschut worden tegen al te koud weer. Op internet wordt aanbevolen om hem in een pot te planten zodat hij bij koud weer beschut kan worden weggezet. Goed bemeste grond gebruiken en goed vochtig houden totdat de blaadjes zichtbaar zijn.

Ongeveer 8 à 9 maanden na het planten van de gemberwortel sterven de blaadjes af en is de gember te oogsten. De wortel wordt gegeten dus om te oogsten graaf je de wortel op. Het is ook al mogelijk om na ca. 4 maanden een stukje van de wortel af te snijden om te gebruiken, maar de smaak is dan minder sterk. Na het opgraven van de complete wortel kan een deel weer worden geplant voor de volgende oogst.

 

3 thoughts on “Gember kweken – Dag 253

    • Hallo Rob,
      Bedankt voor je bericht.
      Gember is een tropische plant. Je moestuin moet wel heel goed beschut zijn, want de gember houdt van warmte. Ik heb zelf gember in een pot, eerst in huis, dan in de kas.
      Planten hoeft niet diep, heel dun laagje aarde erop is al voldoende.
      Groet, Jolanda

Geef een reactie

