Dag van de Duurzaamheid – Dag 252

Vandaag is het 10-10 de Dag van de Duurzaamheid. Deze dag wordt ieder jaar georganiseerd door Urgenda. Door het land zijn tal van evenementen en daarnaast hebben heel veel mensen nog eigen acties op touw gezet. Er is zoveel leuks te doen vandaag, maar helaas kan ik mijzelf niet in tweeën delen dus moet ik keuzes maken. De afgelopen jaren heb ik ieder jaar voorgelezen over duurzaamheid uit de boeken van Mr. Finney op de basisschool van mijn kinderen. Ook dit jaar gebeurt dit weer. Maar nu mijn kinderen daar vanaf zijn heb ik mij niet meer aangemeld en kan ik ook eens naar andere activiteiten.

De dag begint met een duurzaam ontbijt en wordt afgesloten met de Nacht van de Duurzaamheid. Bij mij in de buurt in Meteren kan je een bezoek brengen aan een duurzaam energie neutrale seniorenwoning in aanbouw. Omdat het huis nog maar half af is geeft het een mooi beeld van de materialen waaruit het huis gebouwd wordt. Zo wordt er onder andere gebruik gemaakt van stro.

Maar je zal het altijd zien keuze genoeg en toch weer geen tijd omdat er nog zoveel meer te doen is dan alleen duurzaamheid. Het succes van het basisinkomen houdt mij vandaag meer bezig. Vanmiddag spreek ik in Delft op het congres van het European Minimum Income Network (EMIN) in samenwerking met de Stichting European Anti Poverty Network Nederland (EAPN). Uiteraard over de mogelijkheid van het basisinkomen als oplossing voor het armoedeprobleem.

Vanavond ben ik uitgenodigd door de Jonge Stedelingen in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam om mee te praten over de toekomst van arbeid. Waarbij met name over de toekomst van jongeren gediscussieerd wordt. Ook hierbij speelt natuurlijk het basisinkomen een rol. En dan is er ook nog een vriendin die jarig is op deze dag en vanavond haar verjaardag viert. Heel leuk allemaal, maar wel een beetje jammer want waarom vinden al deze leuke dingen op een dag plaats?

Ik wens iedereen een duurzame dag toe. Maak er wat moois van.

 

Geef een reactie

