De Sweet Dumpling pompoen – Dag 251

Afgelopen zaterdag kwam er een mevrouw langs mijn pompoenkraampje en toen ik haar aandacht probeerde te trekken reageerde ze nogal boos. “Vorig jaar heb ik er een paar bij je gekocht, terwijl ik ze voor een derde van de prijs ergens anders had kunnen kopen. Je vraagt veel te veel voor je pompoenen.” Aanvankelijk was ik te verbouwereerd om direct te reageren, maar toen schoot mij door het hoofd dat de sierpompoenen die je in het tuincentrum koopt inderdaad veel goedkoper zijn. Ze was al doorgelopen. Als het om geld gaat zijn mensen vaak niet voor rede vatbaar, het zij zo.

Inderdaad zijn de sierpompoenen veel goedkoper, maar ja die kun je niet eten. Daarvoor maakt het niet uit op welke soort grond ze verbouwd zijn en hoe ze zijn behandeld. Hoewel ik ook voor sierbloemen het gebruik van pesticiden afwijs is dat in principe minder erg dan wanneer groenten ermee bespoten zijn. Om de verwarring te voorkomen verbouw ik alleen eetbare pompoenen.

Ieder jaar kweek ik de Sweet Dumpling, een pompoen die er heel leuk uitziet en misschien meer voor sier aandoet dan om te eten. Maar toch smaakt hij heerlijk. Het is een andere soort dan de Uchiki Kuri die ik het meest verkoop en ook niet te vergelijken met de Butternut flespompoen. Zodra mensen de Sweet Dumpling geproefd hebben komen ze terug voor meer.

Hoe is de smaak van de Sweet Dumpling dan te vergelijken? Ik zal het proberen uit te leggen. De Sweet Dumpling is wat kruimiger dan de andere twee genoemde pompoenen en het vruchtvlees is zachtgeel van kleur. Hij smaakt wat minder naar pompoen en neigt eerder naar een soort zoete aardappel. Bij de maaltijd is hij heel goed als bijgerecht te gebruiken of ter vervanging van aardappelen.

Bereiden van de Sweet Dumpling
Was de pompoen schoon. Breek het steeltje eraf en snij hem in vieren. Haal vervolgens de pitten eruit. Leg de 4 partjes als een soort schuitjes in een ovenschaal. Begiet ieder partje met een beetje olijfolie, zout en peper en voeg kruiden toe. Zelf gebruik ik verse kruiden die ik heb staan zoals tijm of koriander. Maar wat oosterse kruiden zoals kerrie kan ook. Komijnzaad en knoflook zijn ook goede varianten. Allemaal afhankelijk van het soort maaltijd dat je bereidt. Zet ca. 30 minuten in een voorverwarde oven op 190°C tot het vruchtvlees zacht is. Laat even afkoelen.

Serveer op ieder bord een partje en lepel met een dessertlepel het schuitje leeg. Nog een extra mogelijkheid is om aan het eind van de oventijd wat geraspte kaas toe te voegen en even een paar minuten onder de gril. Eet smakelijk.

 

3 thoughts on “De Sweet Dumpling pompoen – Dag 251

  1. Pingback: De laatste pompoenen – Dag 293 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

