Het voedselbeleid van de toekomst – Dag 249

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) presenteert jaarlijks rapporten die de regering informeren over ontwikkelingen op verschillende terreinen zodat daar beleid op gemaakt kan worden. Een jaar geleden was dat het rapport nr. 90 “Naar een lerende economie” waarin heel verrassend de term basisinkomen aan de orde kwam en de toekomst van werk ter discussie stond. Dat paste uitstekend bij mijn dagelijkse activiteiten waarover ik ook op mijn andere blog schrijf.

WRR rapport nr 93

WRR rapport nr 93

Op 2 oktober 2014 presenteerde de WRR haar laatste 93ste rapport getiteld: “Naar een voedselbeleid”, een onderwerp dat weer heel wonderwel past in dit project. Eergisteren liet ik in mijn blogje zien hoe vlak na de oorlog de wederopbouw startte met efficiencyverbetering van de landbouw om de voedselvoorziening weer op peil te krijgen. In het WRR rapport wordt nu een vooruitblik gegeven op hoe het landbouwbeleid moet worden omgevormd tot een voedselbeleid om de groeiende belasting van de aarde in goede banen te leiden. Dat ligt mooi in elkaars verlengde.

Ik eindigde mijn blogje van eergisteren met de uitspraak: De vooruitgang van het boeren is het einde van de boeren. Door de schaalvergroting zijn er veel grotere bedrijven ontstaan maar minder boerenbedrijven. Een verdere doodsteek zal volgen omdat in het vorige week verschenen WRR rapport wordt gepleit voor een verschuiving van dierlijke producten naar meer plantaardige producten. Ik voorzie nog meer lege stallen.

Toch ben ik overtuigd dat we minder melk moeten drinken en minder vlees moeten eten. Het is niet alleen beter voor het milieu en de CO2 uitstoot, maar het is ook veel beter voor het energie- en het grondverbruik. Voor plantaardige consumptie is minder energie en minder landbouwgrond nodig. En aan die ontwikkeling wil ik graag een bijdrage leveren vandaar mijn project.

Daarnaast ben ik ben ook overtuigd dat we minder voedsel zouden moeten exporteren, omdat de grond in Nederland schaars is en omdat voedsel een steeds langere en daarmee onoverzichtelijke weg aflegt van producent naar consument. Hier kleven allerlei nadelen aan en misbruik ligt op de loer met alle gevolgen voor de gezondheid van voedsel.

We hebben in Nederland enorm veel kennis opgedaan in de afgelopen decennia met voedselproductie. Het wordt nu tijd dat we landen, waar grond genoeg is, gaan helpen hun grond zodanig vruchtbaar te maken dat ter plaatse hoogwaardige voedsel verbouwd kan worden. Nederland kan zich dan verdienstelijk maken als kennisland, een ambitie die de overheid al jaren geleden heeft uitgesproken.

Wie het WRR rapport wil doorlezen kan hier terecht.

Geef een reactie

