Groen goud – deel 2 – Dag 248

Gisteravond werd in de uitzending van Tegenlicht wederom aandacht besteed aan het vruchtbaar maken van de aarde om er voor te zorgen dat de totale nog steeds uitdijende wereldbevolking voldoende te eten heeft. In een van mijn eerdere blogjes beschreef ik al de in 2012 gemaakte aflevering van Tegenlicht getiteld “Groen Goud”.

Ik besteedde daar aandacht aan omdat een van de grondleggers van de permacultuur Geoff Lawton in de aflevering te zien was. Juist de permacultuur is de filosofie die ik in mijn project tot uitdrukking wil brengen daarom vond ik het belangrijk om die aflevering onder de aandacht te brengen. Niet wetende dat deel 2 nu is uitgekomen.

Ochtendritueel bij Sekem

Ochtendritueel bij Sekem

Ook deze aflevering van “Groen Goud” is verrassend. Er komt een voorbeeldproject voorbij waar ik al in 2007 kennis mee maakte toen ik een project uitvoerde in de wijk EVA Lanxmeer in Culemborg, een ecowijk op basis van de permacultuurgedachte. Het project Sekem in Egypte was ons onder de aandacht gekomen en sprak zo tot de verbeelding dat we met de oprichter Ibrahim Abouleish gecommuniceerd hebben. Iemand van ons project heeft hem toen daadwerkelijk gesproken toen hij voor een bezoek in Nederland was.

Ons project in Culemborg was doordrenkt van het gedachtegoed van Rudolf Steiner, de grondlegger van de Antroposofie. Sekem hanteert de principes van de biologisch-dynamische landbouw dat, hoewel het niet met zoveel woorden in de aflevering van Tegenlicht wordt gezegd, afkomstig is van het gedachtegoed van Rudolf Steiner. Ook wij deden vaak, net als Sekem, een ochtendritueel voor wij aan het werk gingen. Soms een paar speciale woorden, soms een spreuk, of soms even gewoon stilstaan bij het begin van de dag.

Ik vind het zo bijzonder dat een land met een islamitische cultuur gebruik maakt van het antroposofische gedachtegoed. Dit stoelt mij in de gedachte dat ooit alle religies, inclusief alle conflicten die daarmee samenhangen, overstegen zullen worden en dat alleen holistische principes leidend zullen zijn. Ik ben en blijf een optimist.

Bekijk hier deel 2 van Groen Goud. (de link is nog even niet beschikbaar, zodra hij er is voeg ik hem in)

 

PS. Wederom dank ik de makers van mijn favoriete televisieprogramma Tegenlicht voor een bijzondere bijdrage.

 

2 thoughts on “Groen goud – deel 2 – Dag 248

    • Ja inderdaad indrukwekkend. Die man zet gewoon zijn schouders eronder. Dat zouden de Spanjaarden ook moeten doen. Er zijn wel voorbeelden in Spanje waar het wel goed gaat en waar een groep mensen samen aan de slag gaat. Bijvoorbeeld in het dorp Marinaleda, zie hier een documentaire. Veel problemen daar hebben met landeigendom te maken, daar klopt niets van.

Geef een reactie

