Climate Change Summit 2014 – Dag 244

Gisteren kwam mijn zoon uit school en werd ik onaangenaam verrast door zijn opmerking dat zijn biologieleraar had gezegd dat er helemaal geen sprake is van opwarming van de aarde en dat we eerder op een ijstijd afstevenen. Daar word ik toch wel een beetje verdrietig van, want hoe moet ik mijn zoon duidelijk maken dat de leraar het verkeerd ziet? Straks krijgt hij nog een onvoldoende voor zijn proefwerk omdat ik hem met andere informatie opzadel. Dus ik laat het er maar even bij en als ik een keer de gelegenheid heb om de school daar op aan te spreken zal ik het niet nalaten.

IJsbeer op ijsschots

Mijn man zegt dan al gauw als hij mijn redenaties zat is: “Je had dominee moeten worden.” Ja dat had gekund, die komen voor in mijn familie en ik denk dat ik mijn vader daar een plezier mee zou hebben gedaan. Maar ik zou mijn diploma niet hebben kunnen halen omdat ik niet geloof op de manier zoals het in het onderwijs wordt gedoceerd, net zoals de klimaatverandering dus.

Maar blijkbaar heeft de leraar van mijn zoon de afgelopen week zijn hoofd in de boeken gehad en niet gevolgd dat er een klimaattop was. Afgelopen week waren de Verenigde Naties bijeen in New York op the Climate Change Summit 2014 om te praten over klimaatverandering en de gevolgen voor de aarde en haar bewoners. Obama sprak in zijn vlammende betoog dat wij de eerste generatie zijn in de geschiedenis die gevolgen ondervinden van de klimaatverandering. Maar wij zijn ook de eerste generatie die er iets aan kunnen en moeten doen. Wij kunnen onmogelijk onze kinderen opzadelen met de gevolgen van de generaties voor hen.

Ik ben verheugd met de speech van Obama. Hiermee is het onderwerp klimaatverandering niet langer controversieel. Het motiveert mij om door te gaan waar ik mee bezig ben. En hiermee wordt een beroep gedaan op alle landen van de wereld en dus ook op alle mensen op aarde om er samen iets aan te doen. Bekijk hier Obama’s speech:

 

 

 

Geef een reactie

