Oktober zaaimaand – wijnmaand – eikelmaand – Dag 243

Iedere maand van het jaar heeft een speciale aanduiding. Zo is augustus de oogstmaand. Oktober staat bekend als de zaaimaand, maar ook wel als wijnmaand en als eikelmaand. Ik heb nooit begrepen waarom oktober de zaaimaand wordt genoemd. Ik zaai niet eerder dan in het nieuwe jaar, eerst binnen en tegen het voorjaar pas buiten. Maar zaaien in oktober dat heb ik nog nooit gedaan. Dat oktober ook de wijnmaand wordt genoemd begrijp ik ook eigenlijk niet, want de druiven worden geoogst in augustus (de oogstmaand) en moeten dan rijpen of fust. In twee maanden tijd is de wijn dan nog niet gerijpt. De eerste wijn die geschonken wordt is Beaujolais maar dat is pas in november. Maar goed wie het weet mag het mij vertellen. Alleen de eikelmaand klinkt plausibel want de eikels komen massaal de boom uitvallen.

Zelf zit ik met een behoorlijke oogst aan appelen. Ik heb vorige week geprobeerd om bij de Mobipers hier in de buurt, net als vorig jaar, de appels tot sap te laten persen, maar ze zitten helemaal vol tot 23 oktober. Ik ben bang dat ik die datum niet ga halen. Heel vervelend. Als ik de Mobipers was dan zou ik dag en nacht gaan persen, tenslotte is het maar een korte periode in het jaar dat er geperst wordt. Maar dat zal wel weer te simplistisch zijn van mij.

Dus ben ik de kelder ingedoken waar we nog een sapcentrifuge hebben staan. Daar heb ik zelf maar wat appels mee geperst. Echt handig is het niet want het kost veel tijd. Alle klokhuizen verwijderen en in stukken snijden en dan door het gat persen. Veel handwerk voor een klein beetje sap. Bij de Mobipers gaan de hele appelen erin met schil en al, zelfs de steeltjes met een hier en daar een blaadje er nog aan is geen probleem. Binnen een half uur heb je dan ca. 12 pakken van 5 liter die een jaar te bewaren zijn.

Voor mij is oktober dus vooral appelmaand. Volgend jaar meld ik mij gewoon snel aan, of de oogst het nu toelaat of niet. Dat zien we dan wel weer. Ter illustratie de foto’s van het persen bij Mobipers van vorig jaar.

 

Geef een reactie

