Ben jij ook zo bang? – Dag 239

Nu Nederland mee gaat doen in het bestrijden van IS in Syrië en Irak, niet echt een onderwerp voor deze blog, wil ik daar toch even bij stil staan. Ik hoor om mij heen en in de media mensen angstig worden. “Nou ik ga voorlopig niet meer met de trein mee” zei gisteren iemand tegen mij. “Wat een onzin” was mijn reactie, “de kans dat er wat gebeurt is zo klein daar laat je je toch geen angst door aanpraten.” Misschien is het wat simpel gedacht en heb ik makkelijk praten omdat ik op het platteland woon in een dun bevolkt gebied, maar ik vind angst een slechte raadgever.

AngstJe hoeft niet roekeloos te zijn, dat is het tegenovergestelde van angst en dan loop je er voor weg. En bij mij komt ook een lichte bezorgdheid omhoog als ik aan de gevolgen denk van wat radicaliserende jongeren in Nederland teweeg kunnen brengen. Maar bij mij roept het waakzaamheid en alertheid op maar absoluut geen gevoel dan angst. Eigenlijk ben ik de laatste jaren helemaal nergens meer bang voor. Ik heb zoveel meegemaakt dat het leven alleen maar makkelijker kan zijn dan het soms geweest is.

Deze week is het op Radio 2 de week van de jaren ’80. Bepaalde nummer brengen mij in een klap weer helemaal terug in die tijd. Het nummer van ‘Ben jij ook zo bang’ van Toontje Lager kleeft al een paar dagen aan mij. De jaren ’80 was ook geen fijne tijd. Ik was net afgestudeerd en werd geconfronteerd met een economische crisis en weinig werk, zeker voor strarters. Maar ik was nog jong en vol vertrouwen dat ik een geweldig leven tegemoet zou gaan. Binnen no time had ik een baan en een eigen flatje.

Bij mij sloeg eigenlijk pas in de jaren ’90 het noodlot toe, had ik mijn midlifecrises en heb ik angst leren kennen. Dat had dus niets met de economie te maken, want het neoliberalisme vierde hoogtij. Aan het eind van het millennium was ik daar doorheen en nu kan ik daar op terugzien als een verrijking en ook een louterende periode. Natuurlijk zijn er weleens dipjes, maar door de bank genomen is mijn leven een opgaande lijn en laat ik de angst waar die is: buiten mijzelf.

Luister nog eens naar de tekst van ‘Ben jij ook zo bang’, heel toepasselijk in dit tijdsgewricht.

 

 

Geef een reactie

