Meer ooievaars – Dag 238

Vorige week moest ik ’s avonds met de auto ergens naar toe. Het begon al wat te schemeren. Op de lantaarnpalen langs de provinciale weg zat op iedere paal een ooievaar. “Wat een hoop”, dacht ik gelijk bij mijzelf. Een aantal jaar geleden nog een zeldzaamheid en nu zie je ze bij bosjes tegelijk. Maar ook flitste er door mijn hoofd heen wat zo’n rij ooievaars zou kunnen aanrichten. Het zijn grote vogels dus hun ‘vogelpoepjes’ zijn niet gering.

Ooievaars (foto ANP)

Ooievaars (foto ANP)

In het verleden heb ik tijdens het autorijden wel eens een poepende reiger boven mijn auto gehad. Verschrikkelijk, van voor tot achter zat de hele auto onder, alsof er een olifant overheen gevlogen was. Ik kon gelijk doorrijden naar de autowasserette. Maar het bleef bij die ene gedachte. Toen ik terugreed waren de ooievaars weer verdwenen.

De volgende ochtend wilde mijn man met de auto weggaan. “Wat heb jij gedaan?” vroeg hij aan mij. “Huh wat bedoel je?” zei ik. “Heb je dan niet gezien dat de auto helemaal onder zit?” Ik moest het met mijn eigen ogen gaan bekijken, want anders had ik het niet geloofd. Het raam aan de passagierskant en het dak zaten onder de vogelstront. Ik was beduusd, want ik had er aan gedacht maar niets gemerkt. Bij de afspraak waar ik geparkeerd had was het donker en bij thuiskomst is het mij ook niet opgevallen.

Vanmorgen werd ik er weer aan herinnerd omdat het een item was op het nieuws. De populatie ooievaars is in de afgelopen jaren sterk gegroeid, ze zijn geen zeldzaamheid meer. En ze zitten inderdaad, zoals ik ervaren heb, graag op lantaarnpalen omdat ze de omgeving dan goed in de gaten kunnen houden. De groei van het aantal komt vooral doordat er minder met pesticiden wordt gespoten. En dat is natuurlijk heel goed nieuws en daar heb ik best een keertje autowassen voor over.

 

Geef een reactie

