De gelukkige consument – Dag 235

Sinds in 1972 de Club van Rome het rapport “Grenzen aan de groei” uitbracht waarin werd gewaarschuwd dat de groei van onze consumptie gevolgen zou hebben voor het milieu, is heel langzaam het bewustzijn ontstaan dat we iets moesten veranderen aan onze levensstijl. Niet zozeer de groeiende vervuiling van onze leefomgeving maar vooral het dreigend tekort aan de onuitputtelijk lijkende voorraad grondstoffen heeft ons uiteindelijk tot actie aangezet. Immers geen grondstoffen, geen productie en dus ook geen consumptie en dus geen winsten voor de ondernemers.

ShoppenVanaf die tijd is het laveren op het wankele pad van produceren en consumeren waarbij we toch onze welvaart konden vergroten in een wereld van explosieve bevolkingsgroei en de druk om de dreigende klimaatverandering en milieuvervuiling in toom te houden. Voeg daarbij de resultaten van diverse onderzoeken waarin de ongelijkheid in de wereld groeit en de armste steeds armer worden en de rijken steeds rijker en de uitdaging is compleet. En als we ons dan ook nog realiseren dat de hoeveelheid banen alleen maar afneemt omdat robots ons werk overnemen, dan kunnen we ons alleen nog maar afvragen of er in de toekomst überhaupt nog wel wat te consumeren valt.

Hangt ons geluk af van onze consumptie dan ziet het er slecht voor ons uit. Maar als we een nieuwe balans weten te vinden tussen gelukkig zijn met wat we hebben en consumeren wat we nodig hebben en daar tevreden mee zijn dan kan de boodschap van de Club van Rome binnen 50 jaar succesvol bereikt zijn.

Denk je nu dat dit een onmogelijke opgave is dan is er goed nieuws. De Amerikaanse professor psychologie Miriam Tatzel deed onderzoek naar de oorzaken van het geluksgevoel van mensen. Zij stelt dat wanneer mensen realistische doelen stellen en minder kijken naar wat anderen hebben, zij minder materialistisch zijn en meer tevreden met hun bestaande situatie. Materialisme is niet alleen slecht voor het milieu maar ook voor het geluk van de consument. Zij constateerde ook dat zuinige mensen gelukkiger zijn. Het blijkt dus dat het geluk van consumenten niet afhangt van hun consumptiegedrag en dat lijkt mij goed nieuws.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s