Soorten klei en wat je er mee kunt doen – Dag 234

Wij wonen op de klei vandaar de titel van deze blog “Uit de Klei getrokken”. Mijn blogje op Dag 2 was een “Ode aan de klei” die ik soms vervloek voor zijn weerbarstigheid en soms zeer waardeer voor zijn vruchtbaarheid. Kleigrond is zwaar en onverzettelijk dus het werken ermee moet met beleid gebeuren, zo niet dan volgt onherroepelijk de tegenreactie van het lichaam, zoals ik ondervond bij het uitgraven van een boom die naar een andere plek toe moest, zoals beschreven op Dag 9.

PottenbakkenVandaag kwam mijn zoon uit school met een opdracht voor handenarbeid. “Mam, dat weet jij vast wel, hoeveel soorten klei zijn er?” vroeg hij. Tja veel verder dan zware, lichte en rivierklei kwam ik niet. Hij had er inmiddels al wat meer gevonden: zeeklei, beekklei en potklei. Ik wist niet eens dat er zoveel soorten klei bestonden. Geïntrigeerd door zijn vraag ging ik zelf op zoek.

Wat bleek in de provincie Groningen in de gemeente De Marne ligt het gehucht De Klei. Nooit geweten. Daarnaast kwam ik nog tegen de term “kleiboer”, iemand die op de kleigrond woont en werkt. Daar kan ik dus eigenlijk mijzelf ook onder scharen, hoewel daar natuurlijk een agrariër mee bedoeld wordt en dat ben ik dan weer niet.

Het lijkt mij een uitdaging om nog eens op een andere manier met klei aan de slag te gaan bijvoorbeeld door te gaan pottenbakken. Onlangs stuitte ik op een 7 minuten durende film waarin het meest fascinerende keramiek wordt gemaakt. Maar of ik ooit tot zulke mooie werken kan komen…. vast niet.

 

 

Geef een reactie

