Herfstoogst – Dag 233

Na een paar mooie najaarsdagen is de oogst weer rijk. We hebben naast de pompoenen nog steeds nieuwe aanvoer van courgettes. De tomaten hebben een tijdje stil gestaan toen het een aantal weken wat minder zonnig was maar vandaag moest ik echt oogsten want de planten konden de oogst bijna niet meer houden. Dus wordt het weer tijd om een aantal potten pastasaus te maken.

Ook de hazelnotenbomen laten massaal hun noten vallen. Ik laat ze in een mand een tijdje in de zon staan zodat de omhulsels drogen waardoor de noten vanzelf uit hun jasje vallen. Daarna hang ik ze in de kelder in netjes een tijd te drogen tot ze eetbaar zijn. Dan is het een kwestie van noten kraken en eten maar. Een aantal walnoten zijn ook al gevallen, maar de echte oogst moet nog loskomen.

Ook de appels en peren zijn rijkelijk voorradig nu. De komende week ga ik weer appelmoes inmaken. En met een paar weekjes zullen we weer aan de slag moeten om de stoofpeertjes in te maken. Heerlijk al dat lekkers. Op zeker moment heb ik het ook wel weer gehad met de zomer dan mag van mij de herfst goed losbarsten. De natuur is dan zo mooi.

Als de herfst op haar hoogtepunt is gaan we graag een zondagmiddag wandelen in de bossen van Doorn. We zullen zien of de jongens dit jaar nog mee willen. Het wordt steeds lastiger om de pubers te motiveren om in het bos te gaan wandelen. Toen ze nog wat jonger waren maakten wij na afloop van zo’n wandeling een werkstukje of een schilderijtje met alles wat we gevonden hadden. Nou daar hoef ik nu natuurlijk niet meer mee aan te komen. Dat mag ik dan lekker zelf gaan doen, zullen ze dan zeggen.

 

Geef een reactie

