De zin van het leven – Dag 227

Vanavond zei mijn zoon aan de etenstafel: “Ik ga de nieuwe iPhone 6 kopen”. “O, ja?” vroeg mijn man, “en waar ga je dat van betalen?” “Met grasmaaien” zei hij. We constateerden dat hij wel 450 keer moet grasmaaien voor het zover is. Leuk hoor zulke dromen, maar soms worden wij er wel een beetje moe van. Hij heeft een aantal vriendjes waar het geld met bakken de deur binnen vliegt en die jongens hebben allemaal de nieuwste mobieltjes, de duurste kleding, de hipste fietsen en gaan naar dure vakantiebestemmingen. Al zouden wij het geld ervoor hebben dan nog zijn wij erg terughoudend in dat soort zaken.

SmileyHet is en blijft een lastig onderwerp om kinderen duidelijk te maken dat het geld niet aan de boom groeit. Maar als het er op aan komt dan weten ze dat wel. En eigenlijk zijn onze kinderen helemaal niet zo veeleisend op dat gebied. Ze gooien slechts af en toe een balletje op om te polsen. Ik vind het eerder sneu voor de vriendjes. Die moeten later zelf veel geld verdienen om hun status en behoeften patroon in stand te houden.

Bij het naar bed gaan vroeg mijn zoon: “Wat heeft mij erg geraakt in mijn leven?” “Wat een vraag? Hoe kom je daar zo bij?” vroeg ik hem. “Die vraag moeten wij beantwoorden met Godsdienst en Levensbeschouwing” zei hij. Hij kon niets verzinnen en constateerde daarmee dat hij wel een gelukkig leven heeft. Uiteindelijk kwamen we uit bij de dood in de afgelopen twee jaar van drie katten en natuurlijk het overlijden van de lievelingsoom Auke, een paar jaar geleden.

“En wat is de zin van het leven?” was zijn volgende vraag. Dus vroeg ik het aan hem en zijn antwoord maakte mij heel blij: “Gelukkig worden! En dat ben ik al” zei hij. “Ondanks dat ik wel eens op je mopper?” vroeg ik hem. “Ja hoor, er zijn meer gelukkige momenten” beaamde hij. Wat kan een moeder nu meer wensen?

 

Geef een reactie

