De vleesloze maaltijd – Dag 222

Ik kom uit een boerenfamilie en bij ons stond altijd vlees op tafel. Mijn beide grootvaders hadden melkvee en varkens. Ik weet nog goed dat een keer per jaar bij mijn grootvader van vaderskant een compleet varken geslacht werd. Wij mochten dan nooit in de schuur komen als het weer zo ver was, maar ik herinner mij nog altijd hoe het daar rook, een indringende weeïge lucht. Als nu iemand de barbecue aansteekt en er een varkenslapje opgooit dan wordt ik in een klap weer teruggeworpen in de tijd. Nee voor mij geen varkensvlees.

WP_001715Als kind wilde ik ook een tijdje helemaal geen vlees eten, maar dat heb ik niet lang vol gehouden, want dat maakte de maaltijd wel heel kaal met alleen wat groente en aardappelen. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker want er zijn diverse vleesvervangers waarmee de puur Hollandse pot groente, aardappelen en vlees goed gesimuleerd kan worden. En dat het werkt heeft mijn vader een keer uitgetest.

Jaren terug had ik er met mijn vader een gesprek over. “Geen vlees, maar wat moet je dan eten?” zei hij. “Ik kan niet zonder mijn stukje vlees.” Dus de eerste de beste keer dat hij bleef eten kreeg hij netjes een schnitzel voorgezet. Aan het eind van de maaltijd vroeg ik hem: “En pa hoe vond je het vlees?” “Ja, heerlijk”, zei hij, “er gaat toch niets boven een stukje vlees.” Hij was verbaasd en moest toegeven dat hij gefopt was toen ik hem vertelde dat het een vleesvervanger was. Het assortiment groeit. Afgelopen week zag ik zelfs bij mijn eigen supermarkt vegetarische kroketten liggen.

Deze week stond er een interessant artikel in de NRC over dat Nederland een flinke positie heeft ingenomen op de wereldmarkt met nepvlees. We verdienen er flink aan. In Nederland stappen ook steeds meer mensen over op de vleesvervangers gemaakt van soja, champignons of lupine. We geven er voor ruim 70 miljoen euro aan uit en de markt is groeiende. Toch is er een nadeel aan deze producten. De vleesvervangers doen geloven dat ze vlees vervangen maar komen niet tegemoet aan de eiwitten, vitaminen en mineralen die vlees biedt. Daarvoor moeten we andere producten eten.

Geef een reactie

