Wat kan je in het najaar nog zaaien – Dag 220

Twee weken geleden heb ik spinazie gezaaid in de volle grond, binnen een paar dagen was het al zichtbaar. Ik verheugde mij al op een maaltje. Maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Gisteren ontdekte ik dat meer dan de helft is opgegeten. Geen slakkenspoor te bekennen dus ik denk dat het deze keer de vogels zijn. Ik moet wederom constateren dat moestuinieren niet vanzelf gaat.

Koriander

Koriander

Een alternatieve mogelijkheid is om alsnog wat in potten te zaaien. Vooral kruiden doen het goed. Als ze op tijd gezaaid worden, dat wil zeggen nog ruim voor de vorst invalt zodat ze goed geworteld zijn, dan zijn ze ook in de vorstperiode te oogsten. Het is dan wel van belang dat de potten beschut zijn tegen al te strenge weersomstandigheden. Dek daarom de potten af met stro. Laat de grond niet uitdrogen dus blijf water geven.

Bij mij doet tijm het de hele winter altijd erg goed. Maar met een beetje aandacht is ook koriander en rucola te zaaien. Koriander is de komende maanden echt onmisbaar omdat de bijzonder smaak van het kruid perfect past bij de pompoensoep. Snijbiet is een tweejarige plant en kan ook de hele winter geoogst worden. Snij dan niet de gehele plant af maar alleen wat bladeren aan de buitenkant zodat hij door kan groeien.

Van mijn laatste zaaiactie van twee weken geleden heb ik nu nog veldsla, rode krulsla en Chinese kool in de volle grond staan, hopelijk gaat dat wel goed komen.

Geef een reactie

