Tomaten gooien voor de fun – Dag 217

Op zaterdag 14 september 2014 is er in Amsterdam een tomatengevecht. Of dit nu de oplossing is om het tomatenoverschot weg te werken lijkt mij niet echt zinvol. Het komt op mij over als pure voedselverspilling, daar heb ik al eerder over geschreven. Wel leuk om de agressie over de oorlogen die in de wereld gaande zijn, waar ook de Boycot van Rusland uit voort komt, kwijt te kunnen. Het wordt vast net zo ‘bloederig’ als de gewonden en doden in de oorlogen in Oekraïne en Syrië en Irak.

TomatengevechtIk wil niemands ‘feestje’ verstoren maar ik vraag mij toch af of het niet beter is om de tomaten direct aan te leveren aan het Rode Kruis die met enorme tekorten kampt vanwege de vele brandhaarden in de wereld. Als het leveren van de verse tomaten niet haalbaar is dan zijn er andere mogelijkheden zoals het inmaken tot tomatenpuree en ingeblikt afleveren aan de mensen die het goed kunnen gebruiken. Die 15 euro per persoon kan ingezet worden om de tomaten en/of de puree op de juiste plaatsen in de wereld te krijgen. En om de tomatenpulp die overblijft van de straten af te krijgen kost, denk ik, net zoveel energie als de energie die de pulp in de biomassacentrale gaat opbrengen.

Teleurgesteld ben ik dat de boycot tot dit soort steunbetuigingen moeten leiden. Er is ook sprake van een stuk ondernemersrisico. Ook ondernemers in de voedselsector moeten hun risico’s spreiden. Pas als een oogst mislukt zou er sprake kunnen zijn van steun, niet bij overconsumptie, gebrek aan afnemers of welke andere vorm van overvloed dan ook. De klagende boeren hadden vooral problemen met de prijsdalingen waardoor ze hun voedsel voor te lage bedragen kwijt konden. En als je de cijfers goed leest dan is er helemaal geen steun meer nodig omdat de prijzen al weer op het zelfde niveau terug zijn als voor de boycot van Rusland.

Leuk gevonden hoor van de jonge ondernemers maar ik laat deze creativiteit aan mij voorbij gaan.

Geef een reactie

